Εφαρμογή χρηματοοικονομικής τεχνολογίας - FinTech για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση
A financial technology application for elementary education
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Financial technology ; Τεχνολογία χρηματοοικονομικών ; Mobile phone application ; Εφαρμογή κινητών τηλεφώνων ; Financial literacy ; Financial education ; Χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός ; Χρηματοοικονομική εκπαίδευση ; Digital wallet ; Ψηφιακό πορτοφόλι ; Digital payments ; Electronic payments ; Ψηφιακές πληρωμές ; Ηλεκτρονικές πληρωμές ; Digital financials ; Digital financial literacy ; Digital financial education ; Ψηφιακή χρηματοοικονομική ; Ψηφιακός χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός ; Ψηφιακή χρηματοοικονομική εκπαίδευση ; Children's financial literacy ; Χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός παιδιών ; Digital currencies ; Ψηφιακά νομίσματα ; Near field communication ; Τεχνολογία επικοινωνίας κοντινού πεδίου ; Bitcoin ; Blockchain ; Android ; Διαδικτυακή εφαρμογή ; Internet applications ; Internet mobile applications ; Credit cards ; Πιστωτικές κάρτες ; Debit cards ; Prepaid cards ; Χρεωστικές κάρτες ; Προπληρωμένες κάρτες ; Ψηφιακή τραπεζική ; Digital banking ; Web banking ; Διαδικτυακή τραπεζική ; Τραπεζική παγκόσμιου ιστού ; Κρυπτονομίσματα ; Kryptocurrencies ; Τραπεζική ψηφιακών πορτοφολιών ; Digital wallet banking ; Robo advisors ; Ρομποτικοί σύμβουλοι ; Ρομποτικοί σύμβουλοι ; Τράπεζες ; Insurance companies ; Banks ; Επενδύσεις ; Investments ; FintechΠερίληψη
Οι διάφοροι ορισμοί του Χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού που κατά καιρούς έχουν διατυπωθεί, αν θεωρηθούν σφαιρικά, συμπυκνώνονται όλοι μαζί στην έννοια της δυνατότητας ενός ατόμου να χρησιμοποιεί γνώσεις και δεξιότητες για να λαμβάνει κατάλληλες, δηλαδή ωφέλιμες για το ίδιο, αποφάσεις διαχείρισης των οικονομικών του. Η κατάκτηση όμως μιας τέτοιας δυνατότητας απαιτεί εκπαίδευση και προσπάθειες μακροχρόνιες και επίμονες. Ξεκινούν από την εκμάθηση, κατά την παιδική ηλικία, της αποταμίευσης και των ωφελημάτων που αυτή παρέχει και συνεχίζουν κατά την διάρκεια της ζωής με απόκτηση γνώσεων σχετικά με αποφάσεις για την εξασφάλιση επαρκούς συνταξιοδότησης, ασφάλισης υγείας, διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και επενδύσεων. Η Χρηματοοικονομική εκπαίδευση οφείλει να ξεκινά νωρίς στην ζωή του ανθρώπου για να θέτει γερά θεμέλια πάνω στα οποία αυτός θα στηρίξει την περαιτέρω ανάπτυξη των ικανοτήτων και γνώσεων του σε αυτό τον τομέα. Η έλλειψη τέτοιων γνώσεων, στις συνθήκες της σημερινής παγκοσμιοποιημένης Χρηματοοικονομικής κοινωνίας, επιφέρει Χρηματοοικονομικό αποκλεισμό και άλλες οικονομικές καταστροφές, που οι ανυποψίαστοι άνθρωποι είναι αδύνατον να φανταστούν εκ των προτέρων. Παρά ταύτα, το επίπεδο της Χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης που παρέχεται στους μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην πλειονότητα διαφόρων χωρών είναι γενικά από χαμηλό έως ανύπαρκτο. Επιπλέον, δεν είναι αρκετό για τους μαθητές να απομνημονεύσουν μια συγκεκριμένη ύλη ενός σχετικού μαθήματος, αφού η Χρηματοοικονομική διδασκαλία δεν μοιάζει με την διδασκαλία άλλων μαθημάτων σε ένα σχολείο. Απαιτείται, από αυτούς, να εφαρμόσουν στην καθημερινή οικονομική τους συμπεριφορά τις σχετικές αρχές και γνώσεις, ώστε από αυτήν την πρώιμη ηλικία να μπορούν να λαμβάνουν τις σωστές οικονομικές αποφάσεις για τα ζητήματα, μικρής σχετικά κλίμακας, που τους αφορούν. Έτσι, με εφαρμογή στην πράξη, η γνώση αυτή θα αποτελέσει αναπόσπαστο τμήμα της ύπαρξής τους. Η εξέλιξη της τεχνολογίας, προσφέρει σήμερα την δυνατότητα για την ανάπτυξη εφαρμογών κινητών συσκευών, τηλεφώνων και tablets, που να παρέχουν χρηματοοικονομική εκπαίδευση τέτοιου τύπου, την στιγμή μάλιστα που η χρήση αυτών των συσκευών είναι πολύ οικεία στις μικρές ηλικίες. Πλήθος τέτοιων εφαρμογών έχουν αναπτυχθεί, και είναι διαθέσιμες, ωστόσο, από όσο ήταν δυνατόν καλύτερα να διαπιστωθεί με αναζήτηση στα ηλεκτρονικά μέσα, οι περισσότερες εξ' αυτών περιορίζονται στην αναγνώριση νομισμάτων, την εκμάθηση τρόπου αθροίσεως των αξιών των νομισμάτων και την ταυτοποίηση ομάδων νομισμάτων που αθροίζουν σε αξίες ικανές για να αγοραστούν κάποια εικονιζόμενα προϊόντα. Μικρός αριθμός από αυτές επιχειρούν να διδάξουν κάποια προχωρημένα αλλά μεμονωμένα ζητήματα, διαφορετικά η κάθε μία. Στην καλύτερη των περιπτώσεων, οι εφαρμογές αυτές προσφέρουν την δημιουργία οικονομικών λογαριασμών και διαδικασία ανάθεσης εργασιών έναντι αμοιβής στον μαθητή. Στερούνται όμως, διαδικασιών κατάστρωσης προϋπολογισμού και καταγραφής αναγκών και επιθυμιών, που θεωρούνται από τις πιο σημαντικές. Γενικά απουσιάζουν εφαρμογές με δυνατότητες διδασκαλίας ευρέως φάσματος Χρηματοοικονομικών εννοιών. Στην παρούσα εργασία επιχειρείται να καλυφθεί ακριβώς αυτό το κενό. Μελετήθηκε, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε εφαρμογή Χρηματοοικονομικής Τεχνολογίας (Financial Technology - FinTech), για την οποία κατεβλήθησαν προσπάθειες να καταστεί ευρέως φάσματος διδακτικών δυνατοτήτων. Η διδασκαλία επιτυγχάνεται δια της πράξεως (learning by doing), πού είναι και το ζητούμενο. Ο μαθητής εφαρμόζει στην πράξη με την βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας τα Χρηματοοικονομικά που διδάσκεται. Η εφαρμογή, πέραν των πραγματικά μεγάλων διαχειριστικών δυνατοτήτων, ως προς τον αριθμό των διδασκόντων και διδασκομένων, διαθέτει οικονομικούς λογαριασμούς για χρήση από τον μαθητή, οι οποίοι εκπροσωπούν θεμελιώδεις έννοιες, όπως η αποταμίευση, η δωρεά, η στοχοθεσία και ο έλεγχος των εξόδων. Επίσης προσφέρει διαδικασίες για κατάστρωση προϋπολογισμών από τον μαθητή, για καταγραφή των αναγκών και επιθυμιών του, ανάθεση εργασιών επ' αμοιβή από γονέα ή δάσκαλο και έχει υλοποιημένες υποδομές με πρόβλεψη για πρόσθεση νέων και επέκταση ή βελτίωση υφισταμένων διαδικασιών, που συνολικά όλα μαζί προσφέρουν σημαντική αξία στον χρήστη. Σκοπός της εφαρμογής είναι να συνεισφέρει, με έναν σύγχρονο τεχνολογικό τρόπο, στην ανάπτυξη του Χρηματοικονομικού Αλφαβητισμού στους μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.