Έρευνα δράσης για τη μελέτη της εφαρμογής του μοντέλου της αντεστραμμένης διδασκαλίας στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας της Β΄ Γυμνασίου
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Διδακτικά συστήματα -- Σχεδιασμός ; Εκπαίδευση, Δευτεροβάθμια -- Διδασκαλία με τη βοήθεια ηλεκτρονικού υπολογιστήΛέξεις κλειδιά
Αντεστραμμένη διδασκαλία ; Διαφοροποιημένη διδασκαλία ; Εμπλοκή ; Εξατομικευμένη διδασκαλία ; Έρευνα δράσης ; Κίνητρα ; Μικτή μάθηση ; Moodle ; Flipped classroom ; Differentiated instruction ; Engagement ; Individualized teaching ; Action research ; Motivation ; Blended learningΠερίληψη
Η παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία διερευνά την εφαρμογή της
αντεστραμμένης διδασκαλίας (Flipped classroom) για τη διδασκαλία του μαθήματος
της Νεοελληνικής Γλώσσας στη Β’ Γυμνασίου, με τη διεξαγωγή κατάλληλα
σχεδιασμένης έρευνας δράσης (action research). Η αντεστραμμένη διδασκαλία,
υποκατηγορία της μικτής μάθησης (Blended learning), αποτελεί μια διδακτική
προσέγγιση που αντιστρέφει την παραδοσιακή δομή της διδασκαλίας, καθώς η
παρουσίαση του νέου περιεχομένου μεταφέρεται από τη σχολική τάξη στο σπίτι, με
την υποστήριξη της τεχνολογίας, ενώ η εξάσκηση στη νέα γνώση μεταφέρεται από το
σπίτι στη σχολική τάξη, με την εκπόνηση δραστηριοτήτων που καλύπτουν τις
εξατομικευμένες ανάγκες του μαθητή.
Η εφαρμογή της αντεστραμμένης διδασκαλίας στη σχολική εκπαίδευση αποτελεί μια
καινοτόμο διδακτική προσέγγιση, η οποία, σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία,
συμβάλλει στην εξοικονόμηση διδακτικού χρόνου που μπορεί να αξιοποιηθεί στην
εκπόνηση δημιουργικών δραστηριοτήτων, με στόχο τη βελτίωση της ατομικής
επίδοσης του κάθε μαθητή. Ο σχεδιασμός δραστηριοτήτων που ικανοποιούν τις
ατομικές ανάγκες των μαθητών και η παροχή άμεσης και εξατομικευμένης
ανατροφοδότησης ενισχύουν το βαθμό εμπλοκής (engagement) των μαθητών στη
μαθησιακή διαδικασία και αναπτύσσουν τα κίνητρά τους (motivation) για μάθηση.
Για τη διερεύνηση των επιδράσεων από την εφαρμογή της αντεστραμμένης
διδασκαλίας, στην παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία:
- Σχεδιάστηκε μια εκπαιδευτική παρέμβαση διάρκειας 8 εβδομάδων για τη
διδασκαλία του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας της Β΄ Γυμνασίου.
- Ψηφοποιήθηκε μέρος των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που παραδοσιακά
εκπονούνται στη σχολική τάξη με την υποστήριξη του περιβάλλοντος του
Συστήματος Διαχείρισης Μάθησης (ΣΔΜ) Moodle.
- Σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε έρευνα δράσης, κατά τη διάρκεια της οποίας:
• υλοποιήθηκε η εκπαιδευτική παρέμβαση σε δύο ομάδες μαθητών, στην
ομάδα ελέγχου (control group), στην οποία εφαρμόστηκε η
παραδοσιακή διδασκαλία, και στην πειραματική ομάδα (experimental
group), στην οποία εφαρμόστηκε η αντεστραμμένη διδασκαλία.
• χρησιμοποιήθηκαν ερευνητικά εργαλεία για τη συλλογή των δεδομένων
της έρευνας σχετικά με τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων,
την εξοικονόμηση και αξιοποίηση του διδακτικού χρόνου, την ενίσχυση
των κινήτρων και του βαθμού εμπλοκής των μαθητών στη μαθησιακή
διαδικασία.