Ψηφιακό μάθημα για την ενίσχυση της ομαλής συμβίωσης και πολιτισμικής ενσυναίσθησης για ασυνόδευτους ανήλικους πρόσφυγες ηλικίας 12-17 ετών που διαμένουν σε δομές φιλοξενίας
An online self-study course to promote peaceful coexistence and cultural empathy for unaccompanied minor refugees aged 12-17 living in accommodation facilities

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ασυνόδευτοι ανήλικοι πρόσφυγες ; Ομαλή συμβίωση ; Πολιτισμική ενσυναίσθηση ; Μικρο-μάθηση ; RFCDC ; Ψηφιακό μάθημαΠερίληψη
Η αυξανόμενη πορεία του αριθμού των ασυνόδευτων ανήλικων προσφύγων, ηλικίας 12-17 ετών, που εισέρχονται στην Ευρώπη γενικά και ειδικά στην Ελλάδα, και εγκαθίστανται σε δομές φιλοξενίας, καθιστά εξαιρετικά αναγκαία την ανάπτυξη ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων που εστιάζουν στην καλλιέργεια των απαραίτητων κοινωνικών δεξιοτήτων τους, δεδομένου ότι αποτελούν μια ευάλωτη ομάδα που αντιμετωπίζει σημαντικές ψυχοκοινωνικές και πολιτισμικές προκλήσεις. Η Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (ΜΔΕ) με τίτλο «Ψηφιακό Μάθημα για την Ενίσχυση της Ομαλής Συμβίωσης και Πολιτισμικής Ενσυναίσθησης για Ασυνόδευτους Ανήλικους Πρόσφυγες Ηλικίας 12-17 ετών που διαμένουν σε Δομές Φιλοξενίας» αποσκοπεί στη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού εργαλείου που λειτουργεί ως μέσο κοινωνικής ένταξης και ψυχοκοινωνικής ενδυνάμωσης. Κεντρικός στόχος του ψηφιακού μαθήματος είναι η καλλιέργεια κρίσιμων ικανοτήτων όπως η ενσυναίσθηση, η υπευθυνότητα, οι δεξιότητες επίλυσης συγκρούσεων και η ανθεκτικότητα. Τα μαθησιακά αποτελέσματα ευθυγραμμίζονται με το διεθνώς αναγνωρισμένο πλαίσιο Reference Framework of Competences for Democratic Culture (RFCDC) του Συμβουλίου της Ευρώπης, ενισχύοντας έτσι την παιδαγωγική αξιοπιστία της παρέμβασης. Για τη σχεδίαση του ψηφιακού μαθήματος, επιλέχθηκε η μικρο-μάθηση (micro-learning),μια στρατηγική που κρίνεται αποτελεσματική καθώς μειώνει τη γνωστική επιβάρυνση, διευκολύνει την κατανόηση του περιεχομένου και παρέχει ευελιξία πρόσβασης στο υλικό, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό για ανήλικους που ενδέχεται να αλλάζουν αρκετά συχνά τόπο διαμονής. Το μάθημα διαφοροποιείται από άλλα παρόμοια προγράμματα που υπάρχουν, καθώς απευθύνεται αποκλειστικά στους ίδιους τους ανήλικους πρόσφυγες και χρησιμοποιεί απλή γλώσσα σε συνδυασμό με πλούσιο πολυμεσικό και διαδραστικό υλικό, ώστε να είναι προσβάσιμο και σε παιδιά με περιορισμένη γνώση της ελληνικής γλώσσας. Ως προτάσεις μελλοντικής βελτίωσης αναφέρθηκαν μεταξύ άλλων η πολυγλωσσική εφαρμογή του μαθήματος και η αξιοποίηση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης.


