Αξιολόγηση των καταναλωτικών προτιμήσεων για το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο στην Ελλάδα, στην μετά-COVID εποχή
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ελαιόλαδο ; Καταναλωτικές προτιμήσεις ; Καταναλωτική συμπεριφορά ; ΕλλάδαΠερίληψη
Η σημασία του ελαιόλαδου για την Ελλάδα είναι αδιαμφισβήτητη. Προκειμένου η
δυναμική του κλάδου να ενισχυθεί μακροπρόθεσμα, τόσο στην εγχώρια αγορά, όσο και
στην αγορά του εξωτερικού, θα πρέπει να γίνει μία στροφή προς την παραγωγή
προϊόντων με μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία. Η ενίσχυση του επώνυμου ελαιόλαδου
είναι καθοριστική προς αυτή την κατεύθυνση. Για μια επιτυχημένη διείσδυση του
επώνυμου ελαιόλαδου στην ελληνική αγορά, απαιτείται η αξιολόγηση της ικανοποίησης
των καταναλωτών.
Η παρούσα μελέτη προσφέρει μία επικαιροποιημένη ανασκόπηση των παραγόντων που
επηρεάζουν την επιλογή ελαιόλαδου στην Ελλάδα. Η απουσία πρόσφατων ερευνών
σχετικά με την ελληνική αγορά αλλά και σχετικά με την επίδραση που είχε η πανδημία
στην κατανάλωση ελαιόλαδου, αφήνουν ένα μεγάλο πεδίο για διερεύνηση, το οποίο θα
επιχειρήσει να καλύψει η παρούσα διπλωματική εργασία. Επιπρόσθετα, τονίζεται η
σημασία της ενίσχυσης του επώνυμου ελαιόλαδου μέσα από την ανάδειξη
ανεκμετάλλευτων σημείων για διαφοροποίηση έναντι των χύμα στην ελληνική αγορά.
Η έρευνα διεξήχθη κυρίως σε καταναλωτές που διαμένουν στα 2 μεγάλα αστικά κέντρα
(Αθήνα, Θεσσαλονίκη) με ποσοτική έρευνα, η οποία βασίστηκε σε πρωτογενή στοιχεία
που συλλέχθηκαν μέσω την ηλεκτρονικής πλατφόρμας Survey Monkey. Ιδιαίτερη
προσοχή δόθηκε στη συλλογή στοιχείων, τόσο από καταναλωτές που αγοράζουν
συσκευασμένο ελαιόλαδο από το supermarket / διαδίκτυο (45,25% των ερωτώμενων),
όσο και από εκείνους που προμηθεύονται ελαιόλαδο από παραγωγό, γνωστούς ή από
ιδιοκατανάλωση (54,75%). Η μέθοδος ανάλυσης που επιλέχθηκε ήταν η conjoint,
προκειμένου να διερευνηθούν τα κριτήρια αξιολόγηση και η σημαντικότητά τους. Τα
γενικά συμπεράσματα της μελέτης έδειξαν ότι η γεύση αποτελεί το σημαντικότερο
κριτήριο επιλογής του ελαιόλαδου και ακολουθούν το μέγεθος της συσκευασίας, η
προέλευση και η ποιότητα. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η τιμή είναι λιγότερο
σημαντικός παράγοντας αξιολόγησης του ελαιόλαδου, το ίδιο και οι ευεργετικές ιδιότητες
που έχει στην υγεία.