Competitiveness and economic growth in E.U. : clusters and spillovers
Doctoral Thesis
Συγγραφέας
Kyriazis, Spyridon
Κυριαζής, Σπυρίδων
Ημερομηνία
2024Επιβλέπων
Karkalakos, SotiriosΚαρκαλάκος, Σωτήριος
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Competitiveness ; Economic growth ; Clusters ; SpilloversΠερίληψη
Η μελέτη αυτή εξετάζει διεξοδικά τις πολύπλοκες διασυνδέσεις μεταξύ της ανταγωνιστικότητας, της οικονομικής ανάπτυξης, των εταιρικών επενδύσεων και της δυναμικής της παγκόσμιας οικονομίας. Τις τελευταίες δεκαετίες, ο παγκόσμιος ανταγωνισμός γνώρισε σημαντικές αλλαγές, οι οποίες είχαν αντίκτυπο στην παραγωγικότητα των επιχειρήσεων, στις δομές της αγοράς και στα μακροοικονομικά αποτελέσματα. Η έρευνα, αξιοποιώντας ποικίλες πηγές δεδομένων, εστιάζει στα διαφορετικά επίπεδα ανταγωνισμού και τις επιπτώσεις τους στις επιδόσεις των επιχειρήσεων και στις δομές της αγοράς των κλάδων παγκοσμίως.
Το πρώτο κεφάλαιο επικεντρώνεται σε μια εμπειρική ανάλυση που αναδεικνύει τη σημασία του ανταγωνισμού στην προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης. Η μελέτη εξετάζει τις επιπτώσεις του ανταγωνισμού στην κατανομή των πόρων, στην ανάπτυξη νέων ιδεών και στον ρυθμό βελτίωσης της παραγωγικότητας. Στην πραγματικότητα, τα ευρήματα δείχνουν ότι ο περισσότερος ανταγωνισμός βελτιώνει την κατανομή των πόρων, η οποία με τη σειρά της τονώνει τις επενδύσεις και την καινοτομία, οδηγώντας τελικά στην οικονομική ανάπτυξη. Ωστόσο, η μελέτη αναγνωρίζει επίσης τα πιθανά μειονεκτήματα του απεριόριστου ανταγωνισμού, όπως η αυξημένη ενοποίηση της αγοράς και οι ανησυχίες σχετικά με την αποτελεσματικότητα. Τα εμπειρικά δεδομένα καταδεικνύουν σημαντικές διαφορές στην κερδοφορία και την διαμόρφωση της αγοράς μεταξύ διαφόρων τομέων και χωρών, παρέχοντας πολύτιμη κατανόηση του τρόπου με τον οποίο ο ανταγωνισμός επηρεάζει το επιχειρηματικό περιβάλλον.
Επιπλέον, η μελέτη εξετάζει τη σχέση μεταξύ ανταγωνισμού και μακροοικονομικών επιδόσεων. Το κεφάλαιο αυτό παρέχει μια διεξοδική ανάλυση του τρόπου με τον οποίο ο ανταγωνισμός στην εγχώρια αγορά τονώνει την καινοτομία και την πρόοδο, επηρεάζοντας τελικά τη συνολική οικονομική ευημερία. Υποστηρίζει ότι ο ισχυρός ανταγωνισμός ενισχύει τη δυναμική της αγοράς, και ως εκ τούτου δίνει κίνητρα στις επιχειρήσεις να διαθέσουν πόρους για έρευνα και ανάπτυξη. Επιπλέον, διερευνά τη συσχέτιση μεταξύ ανταγωνιστικότητας, καινοτομίας και αναπτυξιακών πολιτικών. Διερευνάται η πολύπλοκη φύση των κυβερνητικών παρεμβάσεων και τα ποικίλα αποτελέσματά τους, δίνοντας έμφαση στη συσχέτιση μεταξύ της συγκέντρωσης της αγοράς και της αποτελεσματικότητας. Στο κεφάλαιο αυτό υπογραμμίζεται η σημασία της υιοθέτησης μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης στη χάραξη πολιτικής για την προώθηση της συμμετοχικότητας και τη διασφάλιση μακροπρόθεσμης, φιλικής προς το περιβάλλον οικονομικής ανάπτυξης.
Το δεύτερο κεφάλαιο εμπεριέχει παρατηρήσεις σχετικά με τη σημασία του ανταγωνισμού στις περιφερειακές αγορές. Το κείμενο τονίζει τη σημασία της εφαρμογής πιο ισχυρών κανονισμών και σχετικών μακροοικονομικών στρατηγικών για την προώθηση του ανταγωνισμού και την ενίσχυση της οικονομικής αποτελεσματικότητας. Το κεφάλαιο εξετάζει την επίδραση που έχουν οι απρόβλεπτες οικονομικές αναταραχές στη στρατηγική επενδύσεων των επιχειρήσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η μελέτη αυτή αναλύει τις πιο συμφέρουσες επενδυτικές επιλογές των εταιρειών, λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως η ιδιοκτησία και ο τρόπος διοίκησης της εκάστοτε επιχείρησης. Επιπλέον, η μελέτη χρησιμοποιεί ποικίλες προσεγγίσεις για τη διάκριση μεταξύ υπερεπενδύσεων και υποεπενδύσεων, καταδεικνύοντας την επίδραση και των δύο τάσεων σε διάφορους τομείς της οικονομίας.
Το τελευταίο κεφάλαιο εξετάζει τη συσχέτιση μεταξύ των οδικών ατυχημάτων και των ποσοστών ασφάλισης αυτοκινήτων σε σημαντικές ευρωπαϊκές οικονομίες. Χρησιμοποιώντας μη γραμμική - μη παραμετρική μοντελοποίηση, διαπιστώνεται ξεκάθαρη συσχέτιση μεταξύ της συχνότητας των οδικών ατυχημάτων και της αύξησης των συντελεστών ασφάλισης αυτοκινήτων. Η ενότητα αυτή αναδεικνύει τη σημασία των κυβερνητικών πολτικικών για τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και την επακόλουθη επίδρασή της στις ασφαλιστικές δαπάνες. Προωθεί την υιοθέτηση ευφυών συστημάτων διαχείρισης της κυκλοφορίας με τεχνητή νοημοσύνη (AI) ως λύση για την ανακούφιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και των οικονομικών συνεπειών της.
Συνολικά, η μελέτη εξετάζει λεπτομερώς τις προοπτικές της παγκόσμιας κατάστασης που επικρατεί σε επίπεδο ανταγωνισμού, αναδεικνύοντας τις περίπλοκες συνδέσεις μεταξύ του ανταγωνισμού της αγοράς, των επενδυτικών προτύπων των εταιρειών και του ευρύτερου οικονομικού πλαισίου. Οι τελευταίες πληροφορίες είναι πολύ χρήσιμες για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, τους ενδιαφερόμενους του κλάδου και τους ακαδημαϊκούς που επιθυμούν να κατανοήσουν τις περίπλοκες διαστάσεις του ανταγωνισμού και της ανάπτυξης στην παγκόσμια οικονομία.