Στρατηγικό μάνατζμεντ ανθρώπινου δυναμικού και διοίκηση ολικής ποιότητας (Strategic human resource management & total quality management)
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ανθρώπινο δυναμικό ; Ανθρώπινο κεφάλαιο ; Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ; Βέλτιστες πρακτικές ; Ευθυγράμμιση ; Ποιότητα ; ΣτρατηγικήΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία μελετά το Στρατηγικό Μάνατζμεντ Ανθρώπινου Δυναμικού-ΣΜΑΔ (Strategic Human Resources Management-SHRM) και τον τρόπο με τον οποίο αυτό μπορεί να συνδέεται, να ευθυγραμμίζεται και να αλληλεπιδρά με τη Διοίκηση Ολικής Ποιότητας-ΔΟΠ (Total Quality Management-TQM).
Στο πρώτο κεφάλαιο, το οποίο αποτελεί κι ένα εισαγωγικό κεφάλαιο, πραγματοποιείται μια γενική παρουσίαση της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού-ΔΑΔ (Human Resources Management-HRM). Αφού οριστεί η έννοια της ΔΑΔ, στη συνέχεια προσεγγίζεται από διαφορετικές θεωρίες και δίδονται κάποια βασικά χαρακτηριστικά της, παράλληλα με τους πιο καίριους στόχους της, ενώ εξετάζεται και ο αντίκτυπος που έχουν σ’ αυτή αλλαγές όπως εκείνες που αφορούν στην τεχνολογία ή τον ανταγωνισμό. Εν συνεχεία, αναφέρονται οι βασικές λειτουργίες της ΔΑΔ από την προσέλκυση και την επιλογή των εργαζομένων, έως την εκπαίδευση και την αξιολόγησή τους. Έπειτα παρουσιάζονται τα διαφορετικά μοντέλα ΔΑΔ και, τέλος, ερευνάται η σύνδεση της ΔΑΔ με την επίδοση (performance).
Το δεύτερο κεφάλαιο εστιάζει στο ΣΜΑΔ. Αφού αποσαφηνιστούν πλήρως οι έννοιες της στρατηγικής και του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος (ως απαραίτητες έννοιες για τη συνολική κατανόηση του ΣΜΑΔ), αναλύεται η μετάβαση από τη ΔΑΔ στο ΣΜΑΔ. Στη συνέχεια δίδονται διαφορετικοί ορισμοί του ΣΜΑΔ, διαφορετικά χαρακτηριστικά και, επίσης, πραγματοποιείται μια διάκριση αυτού από τις απλές στρατηγικές Ανθρώπινου Δυναμικού (HR Strategies). Σε επόμενο επίπεδο, παρουσιάζονται οι τέσσερις βασικές προσεγγίσεις του ΣΜΑΔ και πώς αυτές μπορούν να συσχετιστούν, αλλά και αναλύεται πλήρως ολόκληρο το θεωρητικό του υπόβαθρο. Καταληκτικά, το κεφάλαιο εντοπίζει κάποιες από τις πιο κρίσιμες προκλήσεις για το ΣΜΑΔ στη σύγχρονη εποχή.
Το τρίτο κεφάλαιο εισάγει τη έννοια της ποιότητας και την εξέλιξη αυτής μέσα στο χρόνο. Έπειτα ασχολείται με τη ΔΟΠ μέσα από τα «μάτια» των θεμελιωτών της και παρουσιάζοντας τα πιο σημαντικά στοιχεία των θεωριών τους. Εν συνεχεία, γίνεται αναφορά στα σημεία- «κλειδιά» της ΔΟΠ, στις θεμελιώδεις αρχές της, καθώς και στις διαφορετικές της διαστάσεις. Σε επόμενο στάδιο εξετάζεται η πρακτική εφαρμογή της, οι προϋποθέσεις για την επιτυχία της, τα εμπόδια που μπορεί να εμφανιστούν κατά την υλοποίησή της, αλλά και τα εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Επιπλέον, εξετάζεται η επίδραση της ΔΟΠ στην επίδοση (performance) και, τέλος, η σχέση αυτής με την Αριστεία (Excellence), δίνοντας έμφαση σε ορισμένα από το Μοντέλα Αριστείας.
Στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η σύνδεση και η σχέση μεταξύ ΣΜΑΔ και ΔΟΠ, αφού πρώτα δοθούν κάποια βασικά στοιχεία για τον ρόλο του ανθρώπινου παράγοντα στο εκάστοτε στυλ Μάνατζμεντ. Επιπροσθέτως, αναλύονται εκτενώς όλες εκείνες οι πρακτικές ανθρώπινου δυναμικού οι οποίες «ευθυγραμμίζονται» με τις αρχές της ΔΟΠ, ενώ, καταληκτικά, γίνεται λόγος και για τις «αμφιλεγόμενες» (ως προς την ευθυγράμμισή τους με την ποιότητα) πρακτικές.
Στο πέμπτο κεφάλαιο πραγματοποιείται μια μελέτη περίπτωσης (case study) της εταιρείας “Deloitte.”. Ουσιαστικά εξετάζεται η πραγματική εφαρμογή όλων όσων αναλύθηκαν στα προηγούμενα κεφάλαια στην εν λόγω εταιρεία. Παράλληλα, χρησιμοποιείται η μέθοδος της συνέντευξης με εργαζόμενο της Deloitte. ως εργαλείο έρευνας για να ενισχύσει τα συμπεράσματά της.