Έρευνα δράσης για την μελέτη της συνεργατικής επίλυσης προβλημάτων σε συνθήκες αναγκαστικής εξ' αποστάσεως διδασκαλίας λόγω πανδημίας COVID-19 στο μάθημα της Περιβαλλοντικής Αγωγής στην Δ' Δημοτικού
Action research to study collaborative problem solving in the Environmental Studies at Primary School during emergency remote teaching due to COVID19 pandemic
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
STEΑΜ ; Συνεργατική επίλυση προβλημάτων ; COVID-19 ; Αναγκαστική εξ αποστάσεως διδασκαλία ; Προβληματοκεντρική μάθησηΠερίληψη
Σε παγκόσμια κλίμακα, η κοινωνία μας έχει επείγουσα ανάγκη από ανθρώπους που συνεργαζόμενοι είναι ικανοί να λύνουν περίπλοκα προβλήματα στην επιστήμη, τη τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά (STEΜ) και είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τις μεγάλες προκλήσεις του 21ου αιώνα. Κατά αυτόν το τρόπο, η συνεργατική επίλυση προβλημάτων (ΣΕΠ) αποτελεί μια από τις βασικές δεξιότητες που απαιτούνται στην εποχή μας. Η εκπαίδευση δοκιμάστηκε κατά την περίοδο της αναγκαστικής καραντίνας λόγω πανδημίας Covid-19 καθώς άλλαξε δραματικά και έγινε διακριτή η άνοδος της ηλεκτρονικής μάθησης κατά την οποία η διδασκαλία πραγματοποιείται εξ αποστάσεως και σε ψηφιακές πλατφόρμες. Οι εκπαιδευτικοί έπρεπε να προσαρμοστούν άμεσα στη νέα πραγματικότητα η οποία δημιούργησε προκλήσεις για τη διατήρηση της συνεργατικής μάθησης και την καλλιέργεια δεξιοτήτων 21ου αιώνα σε ένα περιβάλλον που εναλλάσσεται συνεχώς και απρόσμενα μεταξύ της δια ζώσης και της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης κατά το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021.
Η παρούσα εργασία επιχειρεί να ενισχύσει την συνεργατική μάθηση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση καλλιεργώντας δεξιότητες συνεργατικής επίλυσης προβλημάτων σε μαθητές Δ’ Δημοτικού στο πλαίσιο του διαθεματικού μαθήματος της Περιβαλλοντικής Αγωγής. Για τους σκοπούς της έρευνας αναπτύχθηκε μια εκπαιδευτική παρέμβαση STEAM δραστηριοτήτων που βασίζεται στην Προβληματοκεντρική Μάθηση (Problem Based Learning) κα ακολουθεί τις διαδικασίες ΣΕΠ. Εξετάζει την επίγνωση στην συνεργατική επίλυση προβλημάτων και παράλληλα διερευνά τις στάσεις των μαθητών για τη συνεργατική μάθηση σε διαδικτυακά περιβάλλοντα. Η μελέτη αυτή στοχεύει στον προσδιορισμό πιθανών παραγόντων που επηρεάζουν τη χρήση δεξιοτήτων ΣΕΠ στις στάσεις των μαθητών απέναντι στη συνεργατική μάθηση στο περιβάλλον της πλατφόρμας WebEx Meetings που χρησιμοποιήθηκε για την υλοποίηση της. Τα αποτελέσματα όπως προέκυψαν από ερωτηματολόγια και αξιολογήσεις επιβεβαιώνουν την θετική επίδραση αυτής της εκπαιδευτικής εμπειρίας στην επίγνωση ΣΕΠ και την εμφάνιση συμπεριφορών κοινωνικών δεξιοτήτων στους μαθητές κατά την διάρκεια της. Παράλληλα τα ευρήματα της έρευνας δεν έδειξαν συσχέτιση μεταξύ της επίγνωσης του ΣΕΠ και των θετικών στάσεων των μαθητών αλλά παρατηρήθηκε σημαντική θετική συσχέτιση μεταξύ θετικών στάσεων και των διαστάσεων των Κοινωνικών δεξιοτήτων ΣΕΠ (Συμμετοχής, Συνομιλίας περί προοπτικών και Κοινωνικής ρύθμισης).