Οι διαστάσεις της πράσινης επιχειρηματικότητας: το φαινόμενο του greenwashing
Master Thesis
Συγγραφέας
Στεφάνου, Παναγιώτης
Ημερομηνία
2020-05-06Επιβλέπων
Γεωργακέλλος, ΔημήτριοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Πράσινη επιχειρηματικότητα ; Πράσινο μάρκετινγκ ; GreenwashingΠερίληψη
Τις τελευταίες δεκαετίες, παρατηρείται στην Ελλάδα, όπως και σε πολλά άλλα ανεπτυγμένα κράτη, ένα συνεχώς αυξανόμενο ενδιαφέρον για το περιβάλλον, που πλαισιώνεται από μια συνεχή αναζήτηση τρόπων προστασίας του από τις διάφορες απειλές. Το γεγονός αυτό έχει συμβάλλει στη δημιουργία και την προώθηση της πράσινης επιχειρηματικής δράσης, καθώς και των πράσινων προϊόντων και υπηρεσιών. Αυτό είναι επακόλουθο της γενικότερης ευαισθητοποίησης των καταναλωτών όσον αφορά τα περιβαλλοντικά θέματα και δημιουργεί μία νέα πραγματικότητα στην αγορά. Η προσπάθεια προσαρμογής σε αυτή τη νέα πραγματικότητα, σε συνδυασμό με τον υψηλό ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων, όμως, έχουν οδηγήσει ένα, εκ πρώτης όψεως εξολοκλήρου θετικό φαινόμενο, αυτό της πράσινης επιχειρηματικότητας και του πράσινου μάρκετινγκ, να εμφανίζει κάποιες αρνητικές πτυχές. Το φαινόμενο του «greenwashing» είναι ένα από τα κυριότερα ψεγάδια της σύγχρονης οικολογικής δράσης των επιχειρήσεων και των οργανισμών.
Στην παρούσα διπλωματική εργασία, παρουσιάζονται όλες οι διαστάσεις της πράσινης επιχειρηματικότητας και αναλύονται οι όροι πράσινο μάρκετινγκ και πράσινο ξέπλυμα. Κύριος στόχος της εργασίας είναι η διερεύνηση των παραπάνω εννοιών και η περεταίρω εμβάθυνση στον όρο «greenwashing» και την επιρροή που έχει στους καταναλωτές και στις επιχειρήσεις. Την θεωρητική ανάλυση, λοιπόν, συμπληρώνουν η μελέτη πραγματικών περιπτώσεων greenwashing που παρατηρήθηκαν σε επιχειρήσεις του εξωτερικού, αλλά και η έρευνα με τη μορφή ερωτηματολογίου που έγινε σε ένα δείγμα του ελληνικού καταναλωτικού κοινού.