Καρτέλ,οριζόντιες συγχωνεύσεις και αντιμονοπωλιακή πολιτική
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Συγχωνεύσεις ; Καρτέλ ; Αντιμονοπωλιακή πολιτική ; Ανταγωνισμός ; Καταναλωτές ; Κοινωνία ; ΠλεόνασμαΠερίληψη
Η παρούσα εργασία ασχολείται με το θέμα των συγχωνεύσεων και των καρτέλ που δημιουργούν μονοπώλια και τις αρνητικές συνέπειες που αυτά επιφέρουν σε καταναλωτές και κοινωνία.
Η θεωρητική μικροοικονομική ανάλυση δείχνει ότι όταν η αγορά τείνει στο μονοπώλιο, οι τιμές αυξάνονται και το κοινωνικό πλεόνασμα μειώνεται. Εντούτοις, οι συγχωνεύσεις μπορούν μέσω οικονομιών κλίμακας και συνεργείων να φέρουν και ωφέλειες που ίσως να ισοσκελίσουν έως και να υπερκεράσουν τις αρνητικές επιπτώσεις. Για αυτό, άλλωστε, οι διάφορες επιτροπές ανταγωνισμού και οι αντιμονοπωλιακές αρχές ενδιαφέρονται να εξετάσουν εάν μια συγχώνευση προκαλεί και θετικές επιπτώσεις που ίσως ξεπεράσουν τις αρνητικές. Από την άλλη μεριά, τα καρτέλ δεν έχουν κάποιες ωφέλειες και αποδεικνύονται επιζήμια για τους καταναλωτές και για την κοινωνία, όπως έχουν αποδειχθεί αρκετά ιδιωτικά και δημόσια μονοπώλια, ειδικά στην περίπτωση της Ελλάδας, όπως έχει δείξει η σχετική εμπειρία.
Η θεωρητική θεμελίωση μαζί με την εμπειρία στον τομέα των συγχωνεύσεων, των καρτέλ και των διαφόρων μονοπωλίων, έχει δείξει, λοιπόν, ότι είναι ζητούμενο και το μεγάλο μέγεθος επιχειρήσεων που μπορεί να προσφέρει εξοικονομήσεις κόστους, συνεργασίες και ανάπτυξη ποιοτικότερων προϊόντων, αλλά δεν πρέπει να δημιουργούνται επιχειρήσεις που να συσσωρεύουν τόσο υψηλή δύναμη ώστε να την ασκούν ενάντια στους καταναλωτές και στην κοινωνία. Για αυτό το κράτος πρέπει να παρεμβαίνει και να αξιολογεί περιπτώσεις συγχωνεύσεων, αλλά και να σπάει περιπτώσεις καρτέλ. Εντούτοις, σε κάποιο βαθμό, σημασία έχει και η προσωπική βούληση των επιχειρηματιών και των καταναλωτών, όπου η δύναμη των τελευταίων δεν πρέπει να υποτιμάται ακόμη και από τους ίδιους.