Η ηλεκτρονική τραπεζική ως βάση θεμελίωσης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Στρατηγικό μάνατζμεντ ; Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ; Στρατηγικός σχεδιασμός ; Ηλεκτρονικό εμπόριο ; Ηλεκτρονικό επιχειρείν ; Τραπεζικός κλάδος ; Ηλεκτρονική τραπεζική ; Ψηφιακή οικονομία ; Internet banking ; e-BankingΠερίληψη
Η ηλεκτρονική τραπεζική συνίσταται από δύο διαστάσεις, οι οποίες θα αναλυθούν στην παρούσα εργασία. Η διάσταση της ηλεκτρονικής υπονοεί τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνίας, οι οποίες έχουν καθορίσει την οικονομία και την κοινωνία τα τελευταία σαράντα χρόνια: αυτοματοποίηση, ψηφιοποίηση, διαδίκτυο και παγκόσμιος ιστός. Η υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών, από τις επιχειρήσεις και τα κράτη, ενίσχυσε την επίδοσή τους και οδήγησε σε μία κυκλική σχέση, η οποία αρχικά περιλάμβανε την ενσωμάτωση τους στη λειτουργία του εσωτερικού περιβάλλοντος των επιχειρήσεων. Στη συνέχεια, αυτή η ενσωμάτωση οδηγούσε σε εξέλιξη των τεχνολογικών συστημάτων – εννοιολογήθηκε ο όρος της καινοτομίας – επηρεάζοντας και το εξωτερικό περιβάλλον, με οικονομικές και κοινωνικές προεκτάσεις: παγκοσμιοποίηση, διαδίκτυο, παγκόσμιος ιστός, οικονομία της γνώσης, ψηφιακή οικονομία, κοινωνικά δίκτυα, ηλεκτρονικό εμπόριο και ηλεκτρονικό επιχειρείν.
Στο πρώτο κεφάλαιο της παρούσας εργασίας θα αναλυθεί ο τρόπος που έχουν αναπτύξει οι επιχειρήσεις, στο εσωτερικό τους, προκειμένου να λειτουργήσουν αποτελεσματικά, στο νέο ευμετάβλητο εξωτερικό περιβάλλον, μέσω της έννοιας του Στρατηγικού Μάνατζμεντ. Η ανάλυση θα εστιάσει περισσότερο, στο πρώτο στάδιο του Στρατηγικού Μάνατζμεντ, στη Στρατηγική Ανάλυση, καθώς και στην έννοια του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.
Στο δεύτερο κεφάλαιο θα γίνει εκτεταμένη αναφορά στις επιδράσεις των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας στην οικονομία και στην κοινωνία. Θα υπογραμμισθεί η σχέση τεχνολογίας και παγκοσμιοποίησης. Αποκορύφωμα αυτής της σχέσης αποτελεί η ανάπτυξη του διαδικτύου και στη συνέχεια, του παγκόσμιου ιστού και των νέων εφαρμογών, των οποίων η ενσωμάτωση αλλάζει τα παραδοσιακά μοντέλα επιχείρησης, καθώς αναδύεται το ηλεκτρονικό επιχειρείν. Θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στο ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς και στη διαμόρφωση του εσωτερικού περιβάλλοντος των εταιρειών, προκειμένου να προσαρμόσουν τη λειτουργία τους στα νέα επιχειρηματικά μοντέλα. Στο τρίτο κεφάλαιο, θα αποδοθεί η δεύτερη διάσταση του όρου ηλεκτρονική τραπεζική. Αρχικά, θα πραγματοποιηθεί μία αναφορά στις αλλαγές που έχουν επιφέρει οι τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών στον τραπεζικό κλάδο. Στη συνέχεια, θα επισημανθεί ο ρόλος του σημερινού οικονομικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα, καθώς και στον τρόπο με τον οποίο επηρεάζει τον ανταγωνισμό, στον κλάδο της ηλεκτρονικής τραπεζικής. Θα ακολουθήσει αναφορά στο παράδειγμα της ανταγωνιστικής στρατηγικής της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος.
Τέλος, στο τέταρτο κεφάλαιο θα γίνει εκτεταμένη αναφορά στη λειτουργική αποτελεσματικότητα της ηλεκτρονικής τραπεζικής. Θα επισημανθούν οι πολιτικές των τραπεζών σε σχέση με τις διαδικασίες, την ασφάλεια, την πρόβλεψη, τη διαχείριση της γνώσης και την πελατειακή δέσμευση, ενώ θα γίνει λόγος για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της ηλεκτρονικής τραπεζικής σε επιχειρησιακό και πελατειακό επίπεδο.