Στρατηγικές διαφήμισης και αποτελεσματικότητα τους στον φαρμακευτικό κλάδο
Master Thesis
Συγγραφέας
Γεροντούκου, Ευαγγελία - Ιωάννα
Ημερομηνία
2016Επιβλέπων
Τσόγκας, Μάρκος - ΜάριοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Φαρμακευτική αγορά ; Διαφήμιση ; Στρατηγική διαφήμισης ; Διαφήμιση φαρμάκων ; OΤC ; ΜΗΣΥΦΑ ; Αποτελεσματικότητα διαφήμισης ΟΤCΠερίληψη
Η διαφήμιση αποτελεί μέρος του μίγματος μάρκετινγκ και είναι μια από τις κυριότερες προωθητικές ενέργειες των εταιρειών, η οποία καθιστά γνωστά τα προϊόντα στους δυνητικούς αγοραστές τους. Για να σχεδιαστεί σωστά η διαφήμιση πρέπει αρχικά να τεθούν οι στόχοι που θέλει να επιτύχει, να επιλεχθεί η στρατηγική της διαφήμισης που δείχνει πως θα επιτευχθούν οι στόχοι και τέλος να επιλεγούν τα μέσα στα οποία θα προβληθούν οι διαφημίσεις.
Στην διαφήμιση των καταναλωτικών αγαθών εντάσσεται και η διαφήμιση των φαρμάκων, όπου γίνεται κάτω από συγκεκριμένες προδιαγραφές και οριοθετείται με βάση ένα συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο. Η φαρμακευτική αγορά παρουσιάζει ιδιαιτερότητες και επηρεάζεται από κοινωνικούς πολιτικούς οικονομικούς τεχνολογικούς παράγοντες. Στην Ελλάδα τα μόνα φάρμακα που δύναται να διαφημίζονται από τις φαρμακευτικές εταιρείες είναι τα Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα τα οποία μπορεί να προμηθεύεται ο καταναλωτής χωρίς ιατρική συνταγή.
Στην παρούσα έρευνα, αρχικά έγινε βιβλιογραφική ανασκόπηση για έρευνες που αφορούν την διαφήμιση και την αποτελεσματικότητά της και την διαφήμιση των φαρμάκων και την αποτελεσματικότητά τους. Στην συνέχεια σχεδιάστηκε και μοιράστηκε ερωτηματολόγιο σε 135 άτομα.
Σκοπός της έρευνας μας είναι να διερευνήσει τις στάσεις και τις απόψεις των καταναλωτών για να ελέγξει την αποτελεσματικότητα της διαφήμισης και κατά πόσο οι στάσεις για τις διαφημίσεις συνδέονται με τις στάσεις απέναντι στις διαφημίσεις φαρμάκων.
Τα αποτελέσματα που προήλθαν από τις αναλύσεις έδειξαν ότι το δείγμα μας ενημερώνεται πιο συχνά από την τηλεόραση, το ραδιόφωνο και το ιντερνέτ. Η στάση για τις διαφημίσεις είναι αρνητική. Όμως, παρόλο που δεν τους αρέσουν οι διαφημίσεις φαρμάκων και νιώθουν ότι τους παραπλανούν, συνάμα πιστεύουν ότι τα φάρμακα γίνονται γνωστά μέσα από αυτές. Συνηθίζουν να αγοράζουν ένα φάρμακο που έχουν δοκιμάσει ξανά αλλά και ένα φάρμακο που είναι ευρέως διαδεδομένο. Από την ανάλυση δημιουργήθηκαν δύο ομάδες καταναλωτών οι αρνητικοί- ενάντιοι που είναι 78 και οι θετικοί-υποστηρικτές που είναι 57 και δεν διαφοροποιούνται όμως με βάση τα δημογραφικά τους. Οι διαφημίσεις φαρμάκων είναι αποτελεσματικές ως προς την ενημέρωση των καταναλωτών. Οι στάσεις για τις διαφημίσεις φαρμάκων επηρεάζονται ευρύτερα από τις στάσεις για τις διαφημίσεις.