Ιστοσελίδα εκμάθησης αλφαβήτας για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού
Alphabet learning website for children in the spectrum of autism
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Εκπαίδευση -- Πληροφορική ; Διαδίκτυο (Internet) στην εκπαίδευση ; Πολυμέσα ; Εργαλείων ηλεκτρονικής μάθησης ; Άτομα με ειδικές ικανότητες ; Μαθητές με ειδικές ανάγκεςΠερίληψη
Οι νέες τεχνολογίες έχουν επιτρέψει σε παιδιά με ειδικές ανάγκες να παρακολουθήσουν με επιτυχία εκπαιδευτικά προγράμματα με την υποστήριξη εργαλείων ηλεκτρονικής μάθησης. Οι τεχνολογίες πληροφορικής, διευκολύνουν την αντιμετώπιση σωματικών, συναισθηματικών, ψυχολογικών και γνωστικών διαταραχών που μπορεί να παρουσιάζουν μαθητές με ειδικές ανάγκες και οι οποίες εμποδίζουν την αποτελεσματική παρακολούθηση παραδοσιακών προγραμμάτων εκπαίδευσης.
Οι αντίστοιχες τεχνολογίες, δε βοηθάνε μονάχα τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα νέες έννοιες και να συμβαδίσουν με τους συμμαθητές τους, αλλά υποστηρίζουν επίσης το σχολείο για την καλύτερη και ευκολότερη ενσωμάτωση των μαθητών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες σε τάξεις γενικής εκπαίδευσης,
Στα πλαίσια της παρούσας έρευνας, αρχικά πραγματοποιείται βιβλιογραφική ανασκόπηση σχετική με την ηλεκτρονική μάθηση και την εφαρμογή εργαλείων ηλεκτρονικής μάθησης για την υποστήριξη μαθητών με ειδικές ανάγκες. Ερευνώνται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που επηρεάζουν τη μάθηση παιδιών με ειδικές ανάγκες και ειδικότερα παιδιών με αυτισμό, καθώς επίσης και τον τρόπο προσαρμογής των νέων τεχνολογιών στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μαθητών με ειδικές ανάγκες.
Στη συνέχεια, εξετάζονται οι λειτουργικές και τεχνικές απαιτήσεις που θα πρέπει να ικανοποιούν οι σχετικές εκπαιδευτικές εφαρμογές προκειμένου να είναι αποτελεσματικές στην υποστήριξη της εκπαίδευσης μαθητών με ειδικές ανάγκες. Με βάση τα χαρακτηριστικά που προσδιορίζονται, αναπτύσσεται εκπαιδευτικός ιστότοπος με σκοπό την υποστήριξη εκμάθησης της αλφαβήτας από αυτιστικούς μαθητές.
Η τεχνική υλοποίηση της εφαρμογής βασίστηκε στις σχετικές προτάσεις του οργανισμού W3C σχετικά με την ανάπτυξη ιστότοπων που απευθύνονται σε άτομα με ειδικές ανάγκες (προσβασιμότητα). Επίσης, για την ανάπτυξη του ιστότοπου χρησιμοποιήθηκε ανταποκρινόμενη σχεδίαση (responsive design), προκειμένου να μπορεί να προσπελαστεί η σχετική ιστοσελίδα - παιχνίδι με χρήση φορητών συσκευών (smartphone, tablet).
Η λειτουργική σχεδίαση της εφαρμογής παιχνιδιού, βασίστηκε στις ιδιαιτερότητες της εκπαίδευσης αυτιστικών παιδιών και σε σχετικές συστάσεις χαρακτηριστικών που θα πρέπει να διακρίνουν μια εκπαιδευτική εφαρμογή που απευθύνεται σε αυτιστικούς μαθητές.
Στη συνέχεια, ο ιστότοπος που αναπτύχθηκε, αξιολογήθηκε με σχετικά εργαλεία ελέγχου προσβασιμότητας και ανταποκρινόμενες σχεδίασης ιστότοπου, διαθέσιμα μέσω διαδικτύου, που έχουν αναπτυχθεί από τον οργανισμό W3C (World Wide Web Consortium), τη Google και το Πανεπιστήμιο του Τορόντο.
Κατόπιν, παρουσιάζονται τα συμπεράσματα τις παρούσας έρευνας σχετικά με την ανάπτυξη και χρήση εφαρμογών για την υποστήριξη της εκπαίδευσης μαθητών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και πιο συγκεκριμένα των αυτιστικών μαθητών. Τέλος, παρουσιάζονται οι περιορισμοί της παρούσας έρευνας και διατυπώνονται προτάσεις για σχετικές μελλοντικές έρευνες.
του.