Στρατηγικές απόκτησης και διατήρησης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος : η περίπτωση των διαχειριστών τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων
Master Thesis
Author
Φούντη, Μαγδαληνή Ε.
Date
2013View/ Open
Subject
Ανταγωνιστικό πλεονέκτημαAbstract
Είναι γεγονός ότι ο κλάδος των θαλάσσιων μεταφορών καθώς και τα σημεία αποθήκευσης και διακίνησης προϊόντων, αποτελεί σημαντικό σημείο αναφοράς της εγχώριας αλλά και της παγκόσμιας οικονομίας.
Συγκεκριμένα, ένα σύγχρονο λιμάνι αποτελεί έναν κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας και για να μπορεί να θεωρηθεί ανταγωνιστικό, απαιτούνται επενδύσεις σε υποδομές και ανωδομές. Έτσι, το λιμάνι ή ο τερματικός σταθμός πιο συγκεκριμένα, μπορεί να διαφοροποιηθεί από τα γειτονικά του και να αποκτήσει ένα διατηρήσιμο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, μέσω της παροχής υπηρεσιών υψηλής ποιότητας.
Στο πρώτο κεφάλαιο της παρούσας εργασίας αναλύονται η έννοια του Στρατηγικού Μάνατζμεντ, οι Θεωρίες Ανταγωνιστικού Πλεονεκτήματος και οι Επιχειρηματικές Στρατηγικές. Στη συνέχεια, γίνεται αναφορά στην εξέλιξη του παγκόσμιου εμπορίου και πώς αυτή επηρέασε την αγορά των εμπορευματοκιβωτίων και ειδικότερα την εξέλιξη του λιμενικού προϊόντος. Στο τρίτο κεφάλαιο γίνεται ανάλυση του λιμενικού προϊόντος, καθώς και ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τη ζήτηση και την προσφορά αυτού. Στο συγκεκριμένο κεφάλαιο παρουσιάζονται οι τάσεις στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων και η δραστηριότητα των διαχειριστών των τερματικών σταθμών.
Πιο ειδικά, οι διαχειριστές τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων, όπως αναπτύσσεται στο τέταρτο και τελευταίο κεφάλαιο της διπλωματικής εργασίας, με τη δραστηριοποίησή τους σε ένα λιμάνι και πιο συγκεκριμένα στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του λιμένος Πειραιώς, αυξάνουν τη ζήτηση για το λιμενικό προϊόν του. Μέσω της μελέτης περίπτωσης για τον προσδιορισμό της στρατηγικής που ακολουθεί η Cosco Pacific Ltd., ως διαχειριστής (operator) της Προβλήτας ΙΙ και ΙΙΙ του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, διαφαίνεται ότι η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε ραγδαία τα τελευταία χρόνια και το λιμάνι στο σύνολό του έχει καταστεί αρκετά ανταγωνιστικό μεταξύ των λιμανιών της Μεσογείου.