Καθολικός σχεδιασμός με σκοπό τη μάθηση και Τ.Π.Ε. στην εκπαίδευση: σχεδιασμός και υλοποίηση διαδικτυακού οδηγού και εργαλειοθήκης για τον εκπαιδευτικό
Master Thesis
Συγγραφέας
Παπαδοπούλου, Σμαράγδα Σ.
Ημερομηνία
2011-06Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Διαδικτυακός προγραμματισμός ; Εκπαίδευση -- Πληροφορική ; Διαδίκτυο (Internet) στην εκπαίδευση ; Διδακτικά συστήματα -- Σχεδιασμός ; Διδασκαλία βοηθούμενη από ηλεκτρονικό υπολογιστή ; Educational technology ; Εκπαιδευτική τεχνολογία ; Teaching -- Methods ; Teaching -- Computer network resources ; Internet programmingΠερίληψη
Οι αλλαγές στην προσέγγιση της μάθησης και οι ατομικές διαφορές υπαγορεύουν υψηλό βαθμό ευελιξίας ώστε όλοι οι μαθητές να λαμβάνουν το κατάλληλο επίπεδο πρόκλησης, υποστήριξης και εμπλοκής. Προς αυτή την κατεύθυνση, το Κέντρο Εφαρμοσμένης Ειδικής Τεχνολογίας στις Η.Π.Α ξεκίνησε να ερευνά, να αναπτύσσει και να διατυπώνει τις αρχές και τις πρακτικές του Καθολικού Σχεδιασμού για τη Μάθηση (ΚαΣΜα). Ο ΚαΣΜα αποτελεί ένα πλαίσιο, που αντιμετωπίζει και αποκαθιστά το βασικό παράγοντα που παρεμποδίζει τη μαθησιακή διαδικασία, που δεν είναι άλλος από την ακαμψία των «μιας ενιαίας κοπής» προγραμμάτων σπουδών, προτείνοντας ευέλικτους στόχους, μεθόδους, διδακτικά μέσα, υλικά και αξιολογήσεις, ώστε να εξασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών στη μάθηση. Καίριας σημασίας για την εφαρμογή του ΚαΣΜα είναι η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι ψηφιακές τεχνολογίες. Τα ψηφιακά μέσα λόγω της εγγενούς ευελιξίας τους μπορούν να παραμετροποιηθούν και να προσαρμοστούν κατάλληλα στις εκάστοτε μαθησιακές ανάγκες και τοιουτοτρόπως να άρουν τα εμπόδια που συχνά εγείρουν τα παραδοσιακά μέσα, τα οποία αποδεικνύονται πολλάκις αναποτελεσματικά για τη μάθηση. Επομένως, με τη χρήση των κατάλληλων ψηφιακών εργαλείων στο πλαίσιο του ΚαΣΜα, οι εκπαιδευτικοί δύνανται να εξασφαλίσουν ίσες ευκαιρίες μάθησης για όλους τους μαθητές παρέχοντάς τους εύρος επιλογών και εφαρμόζοντας εναλλακτικές διδακτικές μεθόδους. Προκειμένου όμως να ασπαστούν και να εφαρμόσουν τον ΚαΣΜα, οι Έλληνες εκπαιδευτικοί πρέπει να πραγματοποιήσουν μια μεταστροφή στον τρόπο που αντιμετωπίζουν τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών που χρησιμοποιούνται παραδοσιακά στα σχολεία. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, η παρούσα εργασία προβαίνει στο σχεδίασμα και την υλοποίηση ενός ευέλικτου διαδικτυακού περιβάλλοντος που αξιοποιεί τις πρόσφατες τεχνολογίες ιστού, σέβεται τους κανόνες ευχρηστίας και εφαρμόζει τις περισσότερες Κατευθυντήριες Γραμμές του ΚαΣΜα με στόχο να παράσχει στην ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα έναν πολυμεσικό οδηγό και μια διαρκώς εμπλουτιζόμενη εργαλειοθήκη σχετικά με τον ΚαΣΜα, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν με πολλαπλούς τρόπους στην επιμόρφωση υποψηφίων ή εν ενεργεία εκπαιδευτικών της ελληνικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.