Το μέγεθος της εταιρίας και η επίδραση των προ-αργιών στις αποδόσεις δεικτών μετοχών
Master Thesis
Συγγραφέας
Μιχαλοπούλου, Σπυριδούλα Χ.
Ημερομηνία
2015-02Επιβλέπων
Διακογιάννης, ΓεώργιοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Μετοχές -- Τιμές ; Χρηματιστήρια αξιών ; Stocks -- Prices ; Stock exchanges ; Seasonal variations (Economics) ; Stock price forecastingΠερίληψη
Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να αναλύσουμε αν το φαινόμενο των προ-αργιών ( pre- holiday effect) , μια από τις πιο συνηθισμένες ημερολογιακές ανωμαλίες που παρατηρούνται στην αγορά του χρηματιστηρίου διεθνώς , υφίσταται ακόμη και αν έχει σχέση αντιστρόφως ανάλογη με το μέγεθος της εταιρείας για τις χρηματιστηριακές αγορές της Ελλάδας, της Αγγλίας και της Γαλλίας . Να εξετάσουμε δηλαδή αν στις εταιρείες μικρής χρηματιστηριακής αξίας το pre- holiday effect - εφόσον παρατηρείται - κάνει έντονη την παρουσία του σε αντίθεση με εταιρείες μεγάλης ή μεσαίας κεφαλαιακής διάρθρωσης. Ένας επιπλέον παράγοντας που ερευνάται, είναι η σύνδεση ή εξάρτηση της ανωτέρω αναφερόμενης ημερολογιακής ανωμαλίας από το παρατηρούμενο φαινόμενο σε μια αγορά μεγάλης εμβέλειας στο χρηματιστήριο δηλαδή των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Αναλύοντας ημερήσιες τιμές κλεισίματος χρονικού εύρους 28 ετών για τους τρεις βασικούς δείκτες των υπό εξέταση χωρών, διαπιστώνεται ότι στην Ελλάδα το pre - holiday effect υφίσταται και εντείνεται με την πάροδο του χρόνου. Επιπλέον, όταν εξετάζεται η συμπεριφορά των αποδόσεων του δείκτη ASE του Χρηματιστηρίου Αθηνών για υποπεριόδους των τεσσάρων ετών, παρατηρείται ότι εμφανίζονται υψηλότερες κατά τις ημέρες που προηγούνται μιας αργίας έναντι των υπολοίπων ημερών διαπραγμάτευσης για κάθε μια από τις επτά τετραετίες. Συγκρίνοντας το φαινόμενο στην Ελλάδα με το αντίστοιχο φαινόμενο του Χρηματιστηρίου των ΗΠΑ, διαπιστώνουμε ότι οδηγείται κυρίως από τοπικούς παράγοντες. Αναφορικά με την επίδραση του μεγέθους της επιχείρησης, τα αποτελέσματα δείχνουν πως υπάρχει μια ισχυρή αντίστροφη σχέση μεταξύ του μεγέθους της επιχείρησης και του pre- holiday effect. Επιπλέον, αυτό το φαινόμενο φαίνεται να εντείνεται με την πάροδο του χρόνου.
Επιπροσθέτως, το pre- holiday effect υφίσταται στο χρηματιστήριο του Λονδίνου αφού κατά τις προ- αργίες οι αποδόσεις του δείκτη UKX είναι σημαντικά υψηλότερες και θετικές. Αναλύοντας τα δεδομένα δημιουργώντας υποπεριόδους, παρατηρείται ότι κατά τις προ- αργίες οι αποδόσεις είναι υψηλότερες και θετικές για κάθε υποπερίοδο εκτός του χρονικού εύρους 1995-1998, με ιδιαίτερη έμφαση κατά τις χρονικές περιόδους 1999-2002 και 2007-2010. Συγκριτικά με το διεθνές παρατηρούμενο pre- holiday effect, συμπεραίνεται ότι το φαινόμενο στην Αγγλία δεν οδηγείται από διεθνείς παράγοντες. Όσο αφορά στην επίδραση που έχει το μέγεθος της εταιρείας στο παρατηρούμενο φαινόμενο, διαπιστώνεται ότι φαινόμενο εστιάζει σε εταιρείες μικρής κεφαλαιοποίησης. Τέλος, τα αποτελέσματα παρέχουν ενδείξεις ότι το pre- holiday effect υφίσταται στο χρηματιστήριο της Γαλλίας. Αναλύοντας τα δεδομένα δημιουργώντας υποπεριόδους, παρατηρείται ότι κατά τις προ- αργίες οι αποδόσεις είναι υψηλότερες και θετικές για κάθε υποπερίοδο εκτός του χρονικού διαστήματος 2007-2010. Επιπλέον, οι αποδόσεις του δείκτη CAC40 πριν από τις διακοπές των ΗΠΑ δεν είναι σημαντικά υψηλότερες από τις αποδόσεις των υπόλοιπων ημερών, πράγμα που σημαίνει ότι το φαινόμενο των προ- αργιών στην Γαλλία δεν επηρεάζεται από διεθνής παράγοντες. Διενεργώντας τον έλεγχο για πιθανή σχέση μεταξύ μεγέθους της επιχείρησης και της εκδήλωσης του φαινομένου, φαίνεται να μην υπάρχει κάποια ένταση του φαινομένου όταν πρόκειται για εταιρείες μικρής κεφαλαιοποίησης αλλά δεν είναι στατιστικά σημαντικά τα αποτελέσματα αυτά.