City branding & marketing: η περίπτωση του Πειραιά
Master Thesis
Συγγραφέας
Δρακοπούλου, Αθηνά Δ.
Ημερομηνία
2014-07-09Επιβλέπων
Τσόγκας, Μάρκος - ΜάριοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Branding (Marketing) ; City promotion ; Municipal government -- Public relations ; Πειραιάς (Αττική) ; Οικονομική ανάπτυξηΠερίληψη
Η παρούσα εργασία ασχολείται με ένα ιδιαίτερα σημαντικό ζήτημα όπως είναι αυτό του city branding δηλαδή της προώθησης πόλεων, μια έννοια πολύπλοκη και πολυδιάστατη η οποία εμπεριέχει τις παραπλήσιες νοηματικά έννοιες του μάρκετινγκ. Στην σύγχρονη τουριστική αγορά η ανταγωνιστικότητα των προορισμών αποτελεί ένα καθοριστικό στοιχείο. Οι διάφορες μελέτες τονίζουν ότι οι τουρίστες και οι ανάγκες τους αποτελούν την κινητήρια δύναμη που επηρεάζει τον ανταγωνισμό και την ανταγωνιστικότητα των τουριστικών προορισμών. Σήμερα οι τουριστικοί προορισμοί ανταγωνίζονται δίνοντας βάση στην ποιότητα της τουριστικής εμπειρίας που προσφέρουν. Έτσι γνωρίζοντας τα οφέλη που δημιουργούνται από την μέγιστη ικανοποίηση των τουριστών, οι αρμόδιοι φορείς υλοποιούν συγκεκριμένες στρατηγικές Μάρκετινγκ. Ένα σημαντικό εργαλείο του Μάρκετινγκ είναι το branding δηλαδή ο σχεδιασμός και η διαχείριση της επωνυμίας. Τα συστατικά στοιχεία της στρατηγικής branding που εφαρμόζει ένας προορισμός είναι η εικόνα ενός προορισμού, η επίγνωση των τουριστών για τον προορισμό και η αντιλαμβανόμενη ποιότητα του προορισμού. Αυτά τα συστατικά του branding επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τις προθέσεις και τις αντιλήψεις των τουριστών για την ανταγωνιστικότητα του προορισμού. Με βάση αυτά, η παρούσα διπλωματική εργασία θα εξετάσει κατά πόσο ο Πειραιάς μπορεί να αναπτυχθεί τουριστικά και να εφαρμόσει τη διαδικασία city branding από την σκοπιά των επισκεπτών και των κατοίκων του. Η έρευνα εκπονήθηκε για την πόλη του Πειραιά και έγινε με δομημένο ερωτηματολόγιο. Το δείγμα χωρίστηκε σε κατοίκους και μη κατοίκους Πειραιά και αφορούσε 62 κατοίκους Πειραιά και 65 μη κατοίκους Πειραιά που έχουν επισκεφθεί τον Πειραιά, συνολικά 127 συμμετέχοντες. Η δομή της εργασίας συνοψίζεται στην εισαγωγή και στα ακόλουθα κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται η παρουσίαση του τουριστικού προορισμού του Πειραιά , η ιστορική αναδρομή, τα αξιοθέατα και γενικότερα αναλύεται η προσφορά του Πειραιά. Στο δεύτερο κεφάλαιο παρουσιάζεται η βιβλιογραφική επισκόπηση η οποία αποτέλεσε βασικό άξονα στήριξης και τεκμηρίωση της παρούσας διπλωματικής, αναλύεται το Marketing και Branding των τουριστικών προορισμών και συγκεκριμένα το city branding. Στο τρίτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η μεθοδολογία της έρευνας, το ερωτηματολόγιο με τις μεταβλητές μέτρησης καθώς και τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων με τα αποτελέσματα τους. Στο τέταρτο κεφάλαιο θα γίνει η ανάλυση των δεδομένων που συλλέχθηκαν από τα ερωτηματολόγια που δόθηκαν σε επισκέπτες και κατοίκους του Πειραιά και θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα της έρευνας. Τέλος, το πέμπτο κεφάλαιο που είναι και το τελευταίο της παρούσας διπλωματική εργασίας αποτελεί μια σύνοψη συμπερασμάτων της πρωτογενούς έρευνας και γίνονται κάποιες προτάσεις για την τουριστική ανάπτυξη του Πειραιά.