Μοντέλα αποφάσεων σε προσαρμοστικά εκπαιδευτικά συστήματα υπερμέσων

View/ Open
Subject
Εκπαίδευση -- Πληροφορική ; Εκπαιδευτική τεχνολογία ; Εκπαιδευτική αξιολόγηση ; Απόδοση -- Μέτρηση ; Υπερμέσα ; Αποφάσεις, Λήψη των ; Metadata ; Expert systems (Computer science)Abstract
H διδακτορική αυτή διατριβή ασχολείται με θέματα που αφορούν στην προσαρμοστική επιλογή εκπαιδευτικού υλικού, στην προσαρμοστική σύνθεση εκπαιδευτικού περιεχομένου, καθώς και στην σχεδίαση ενός πλαισίου αξιολόγησης της επίδοσης μεθόδων/τεχνικών αυτόματου ορισμού κανόνων προσαρμοστικότητας. Βασικός στόχος της ερευνητικής προσπάθειας σε αυτή την κατεύθυνση ήταν η δημιουργία ενός μοντέλου αποφάσεων το οποίο μιμείται τον τρόπο με τον οποίο ένας ειδικός εκπαιδευτικού σχεδιασμού επιλέγει το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό από μια αποθήκη ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού για έναν συγκεκριμένο εκπαιδευόμενο του οποίου τα χαρακτηριστικά (User Profile) γνωρίζει. Η υλοποίηση ενός τέτοιου μοντέλου αντικαθιστά τους κανόνες επιλογής υλικού (Content Selection Rules) που εντάσσονται στο μοντέλο προσαρμοστικότητας (Adaptation Model) ενός παραδοσιακού προσαρμοστικού συστήματος ηλεκτρονικής μάθησης. Πιο συγκεκριμένα, αναπτύσσεται ένα μοντέλο απόφασης το οποίο εκτιμά την καταλληλότητα ενός μαθησιακού αντικειμένου (learning object) για έναν εκπαιδευόμενο υποθέτοντας ότι γνωρίζουμε τα χαρακτηριστικά του εκπαιδευομένου. Το αποτέλεσμα είναι μια συνάρτηση, που καλείται συνάρτηση καταλληλότητας (suitability function), η οποία συσχετίζει τα χαρακτηριστικά ενός μαθησιακού αντικειμένου (τα οποία αποτυπώνονται στο Μοντέλο Περιγραφής Εκπαιδευτικού Υλικού) με τα χαρακτηριστικά ενός εκπαιδευόμενου (τα οποία αποτυπώνονται στο Μοντέλο Εκπαιδευομένου) και αντιστρόφως, και επιτρέπει την εύρεση του καταλληλότερου μαθησιακού αντικειμένου για ένα συγκεκριμένο εκπαιδευόμενο από ένα σύνολο μαθησιακών αντικειμένων.