e-AP.MA. : μια μέθοδος για την ανάπτυξη αυτο-ρυθμιστικών δεξιοτήτων στην επίλυση μαθηματικών προβλημάτων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με αξιοποίηση συστημάτων συνεργατικής μάθησης
Doctoral Thesis
Συγγραφέας
Λαζακίδου, Γεωργία
Ημερομηνία
2008-10-07Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Motivation in education ; Academic achievement ; Self-controlΠερίληψη
Η απόκτηση δεξιότητας επίλυσης προβλήματος αποτελεί έναν από τους πρωταρχικούς στόχους της εκπαίδευσης. Η έρευνα αναγνωρίζει τη σημασία αυτής της δεξιότητας για τη ζωή του ανθρώπου και τη συσχετίζει με την απόκτηση ανώτερων νοητικών δεξιοτήτων, όπως η αυτο-ρύθμιση. Αυτο-ρυθμιστικές δεξιότητες κατά την επίλυση ενός προβλήματος φαίνεται να παρουσιάζουν οι ενήλικες, καθώς αυτές προκαλούνται από τη συσσώρευση εμπειριών, αλλά στους ανήλικες αυτές παρουσιάζονται σε πολύ μικρότερο βαθμό. Ανακύπτει έτσι, ένα ερώτημα που σχετίζεται με το αν είναι δυνατόν να υποβοηθηθεί η ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων σε μικρές ηλικίες και αν ναι, με ποιον τρόπο μπορεί αυτό να καταστεί δυνατό. Η μέθοδος δοκιμάστηκε σε 262 μαθητές από 13 δημόσια σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Αττικής και της Λάρισας. Στην πρώτη φάση δοκιμάστηκε η αποτελεσματικότητα της προτεινόμενης μεθόδου σε παραδοσιακές συνθήκες, χωρίς την αξιοποίηση διαδικτυακών τεχνολογιών. Κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης προσδιορίστηκαν τα βήματα επίλυσης με ακρίβεια, ολοκληρώθηκε ο σχεδιασμός των εκπαιδευτικών σεναρίων που πλαισιώνουν τη μέθοδο, αλλά και ανέκυψαν δυσκολίες σχετικές με την υλοποίηση των συνεργατικών δραστηριοτήτων και τη λεπτομερή καταγραφή της γνωστικής δραστηριότητας των μαθητών. Αυτές οι δυσκολίες οδήγησαν στην υιοθέτηση δικτυακών τεχνολογιών όπως το Synergo, για τη διευκόλυνση των συνεργατικών δραστηριοτήτων και της επικοινωνίας, και το σύστημα διαχείρισης της μάθησης του Moodle για το πρόσθετο μαθησιακό υλικό που θα υποστήριζε τις δραστηριότητες επίλυσης. Έτσι, προέκυψε η ανάγκη ενίσχυσης και δοκιμής της μεθόδου εκ νέου. Στη δεύτερη φάση δοκιμάστηκε η αποτελεσματικότητα της προτεινόμενης μεθόδου με αξιοποίηση της δικτυακής τεχνολογίας. Οι μαθητές απασχολήθηκαν για 12 συνολικά διδακτικές ώρες, εκ των οποίων οι 2 αφιερώθηκαν στην εξοικείωσή τους με τα εργαλεία. Η χρονική περίοδος εφαρμογής της μεθόδου ήταν από τον Απρίλιο ως τον Ιούνιο του 2006.