Σχεδιασμός και ανάπτυξη ψηφιακού εκπαιδευτικού escape room βασισμένο στο μοντέλο της θεωρίας αυτορρύθμισης : τεχνικές για την αντιμετώπιση της αναβλητικότητας στην ανάπτυξη δεξιοτήτων επιχειρηματολογίας
Design and development an e-learning escape room based on self-regulated learning model : addressing procrastination in the basis of argumentation skills

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Αναβλητικότητα ; Αυτορρύθμιση της μάθησης (Self-Regulated Learning – SRL) ; Επιχειρηματολογία ; Εκπαιδευτικό Escape room ; Μεταγνωστικές στρατηγικές ; Τεχνολογικά υποστηριζόμενη μάθηση ; Ασύγχρονη εκπαίδευση ; Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ; Self-Regulated Learning (SRL)Περίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία εστιάζει στη δημιουργία ενός διαδικτυακού μαθήματος σε μορφή escape room, το οποίο αναπτύχθηκε στην πλατφόρμα Wix. Στόχος του είναι η αντιμετώπιση της σχολικής αναβλητικότητας κατά την καλλιέργεια δεξιοτήτων επιχειρηματολογίας, μέσα από την εφαρμογή στρατηγικών αυτορρυθμιζόμενης μάθησης (Self-Regulated Learning, SRL). Το e-course δομείται στις τρεις φάσεις του μοντέλου SRL (forethought, performance, self-reflection) και ενσωματώνει δραστηριότητες στοχοθεσίας, αυτοπαρακολούθησης, αναστοχασμού και παραγωγής επιχειρημάτων, με την υποστήριξη ψηφιακών εργαλείων και εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) που προσφέρουν εξατομικευμένη και δυναμική ανατροφοδότηση.
Η μεθοδολογική προσέγγιση περιλαμβάνει βιβλιογραφική επισκόπηση για τη θεωρητική θεμελίωση, τον παιδαγωγικό σχεδιασμό του μαθήματος και την ανάπτυξη εργαλείων αξιολόγησης. Τα ερευνητικά ερωτήματα επικεντρώνονται: (α) στην αποτελεσματικότητα του e-course στην καλλιέργεια δεξιοτήτων επιχειρηματολογίας (RQ_1), (β) στην ενίσχυση στρατηγικών αυτορρύθμισης (RQ_2), (γ) στη συμβολή του e-course στη μείωση της αναβλητικότητας (RQ_3) και (δ) στον ρόλο της προσωποποιημένης ανατροφοδότησης μέσω εργαλείων ΑΙ (RQ_4). Η αξιολόγηση πραγματοποιείται με pre- και post-tests, ρουμπρίκες επιχειρηματολογίας και ερωτηματολόγια, ενώ για το RQ_4 εφαρμόζεται πειραματικός σχεδιασμός με ομάδα ελέγχου και πειραματική ομάδα. Η αποτίμηση της παρούσας παρέμβασης, απουσία πιλοτικής εφαρμογής σε μαθητές, βασίστηκε μόνο στη γνώμη εκπαιδευτικών, οι οποίοι παρείχαν ανατροφοδότηση σχετικά με τη δομή και το περιεχόμενο του e-course. Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης από τους εκπαιδευτικούς ήταν κατά πλειοψηφία θετικά, αναδεικνύοντας την παιδαγωγική πληρότητα του μαθήματος και τη δυναμική της αυτορρύθμισης στη μείωση της αναβλητικότητας και την ανάπτυξη επιχειρηματολογικών δεξιοτήτων. Ωστόσο, για την περαιτέρω επιβεβαίωση της αποτελεσματικότητας του e-course, καθίσταται απαραίτητη η μελλοντική πιλοτική εφαρμογή του σε πραγματικό μαθητικό πληθυσμό, ώστε να διερευνηθεί η πρακτική του αξία και η συμβολή του στη μαθησιακή διαδικασία.


