Ψηφιακό μάθημα για την καλλιέργεια ικανοτήτων ψηφιακής συνεργασίας σε δημόσιες υπηρεσίες
An online self-study course for cultivating digital collaboration skills in public services

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ψηφιακή συνεργασία ; Μικρομάθηση ; Microlearning ; Δημόσιος τομέας ; Ψηφιακές δεξιότητες ; Ηλεκτρονική μάθηση ; e-Learning ; DigComp 2.2 ; Αυτορρύθμιση μάθησης ; Ψηφιακός μετασχηματισμός ; Επαγγελματική ανάπτυξηΠερίληψη
Η παρούσα Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία πραγματεύεται τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την αξιολόγηση ενός ψηφιακού μαθήματος που στοχεύει στην καλλιέργεια ικανοτήτων ψηφιακής συνεργασίας σε δημόσιες υπηρεσίες. Οι δεξιότητες αυτές (επικοινωνία, συνεργασία, αυτοδιαχείριση και προσαρμοστικότητα) αναγνωρίζονται διεθνώς, ως κρίσιμες για την επαγγελματική απορρόφηση, την κοινωνική ένταξη και την αποτελεσματική λειτουργία οργανισμών, ιδιαίτερα στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού.
Η εργασία βασίζεται σε βιβλιογραφική επισκόπηση που αναδεικνύει τη σημασία των soft skills, αλλά και τις προοπτικές των ψηφιακών μαθημάτων και της μικρομάθησης ως καινοτόμων εκπαιδευτικών προσεγγίσεων. Μέσα από ανάλυση υπαρχόντων μαθημάτων σε διεθνείς πλατφόρμες, τεκμηριώνεται η ανάγκη ανάπτυξης ενός στοχευμένου προγράμματος που να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες απαιτήσεις του δημόσιου τομέα.
Το προτεινόμενο ψηφιακό μάθημα σχεδιάστηκε με βάση το μοντέλο της μικρομάθησης και οργανώθηκε σε μικροενότητες που συνδυάζουν βίντεο, παρουσιάσεις, διαδραστικά σενάρια, case studies και ασκήσεις αυτοαξιολόγησης. Τα μαθησιακά αποτελέσματα συνδέθηκαν με διεθνή πλαίσια δεξιοτήτων, όπως το DigComp 2.2, εξασφαλίζοντας σαφήνεια και συνάφεια με τις ανάγκες των εκπαιδευόμενων. Στη φάση της ανάπτυξης αξιοποιήθηκαν σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία (π.χ. YouTube, Google Docs, Infographics), ώστε να ενισχυθεί η αλληλεπίδραση και η πρακτική εφαρμογή.
Η αξιολόγηση του μαθήματος πραγματοποιήθηκε μέσω αυτοαξιολόγησης από τον δημιουργό, με έμφαση στην πληρότητα του περιεχομένου, τη δομή, τη χρήση των ψηφιακών εργαλείων και την ευθυγράμμιση με τα μαθησιακά αποτελέσματα και τα διεθνή πλαίσια δεξιοτήτων (DigComp 2.2). Η διαδικασία ανέδειξε θετικά στοιχεία, όπως η συνοχή του σχεδιασμού και η ενσωμάτωση διαδραστικών μεθόδων, ενώ κατέγραψε και προκλήσεις που σχετίζονται με την ανάγκη τεχνικών υποδομών και με την προοπτική διατήρησης υψηλού επιπέδου εμπλοκής σε μελλοντικές εφαρμογές με πραγματικούς εκπαιδευόμενους.
Συνολικά, το μάθημα ανέδειξε τη δυναμική του να λειτουργήσει ως πιλοτικό μοντέλο για την ενίσχυση της ψηφιακής ετοιμότητας στον δημόσιο τομέα, προσφέροντας ένα καινοτόμο και ρεαλιστικό παράδειγμα σύνδεσης θεωρίας και πράξης. Παράλληλα, προτάθηκαν κατευθύνσεις για μελλοντική βελτίωση, όπως η ενίσχυση της εξατομίκευσης, η ενσωμάτωση στοιχείων παιχνιδοποίησης, η διεύρυνση των θεματικών ενοτήτων και η πιλοτική εφαρμογή σε ευρύτερο κοινό. Η εργασία καταλήγει ότι η καλλιέργεια δεξιοτήτων ψηφιακής συνεργασίας δεν αποτελεί απλώς τεχνική κατάρτιση, αλλά στρατηγικό παράγοντα για την αποτελεσματικότητα, την καινοτομία και τον ψηφιακό μετασχηματισμό της δημόσιας διοίκησης.


