Ψηφιακό μάθημα για την "Εκπαίδευση ατόμων Τρίτης ηλικίας στην ασφάλεια του Διαδικτύου, με σκοπό την αποφυγή πιθανών μορφών απάτης και τη μείωση του Ψηφιακού Χάσματος"
A digital self-study course for “Educating the elderly in internet safety, with the aim of avoiding possible forms of fraud and reducing the digital divide"

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Τρίτη ηλικία ; Ψηφιακό μάθημα ; Ψηφιακό χάσμα ; Διαδίκτυο ; Προσωπικά δεδομένα ; Ασφαλείς κωδικοί ; Ασφάλεια ; Απάτες ; Απειλές ; Online συναλλαγές ; Third age ; Digital lesson ; Digital divide ; Internet ; Personal data ; Secure passwords ; Security ; Fraud ; Threats ; Online transactionsΠερίληψη
Η παρούσα διατριβή αφορά τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενός Ψηφιακού Μαθήματος που έχει απώτερο σκοπό την εκπαίδευση των ατόμων τρίτης ηλικίας στην ασφάλεια του διαδικτύου, την αποφυγή πιθανών μορφών απάτης και τη μείωση του ψηφιακού χάσματος. Αρχικά γίνεται αναφορά στον σκοπό που εξυπηρετεί η διπλωματική και τεκμηριώνεται η ανάγκη για την εκπαίδευση που θα πρέπει να παρασχεθεί σε άτομα τρίτης ηλικίας. Το ψηφιακό μάθημα θα εστιάσει σε τέσσερα βασικά μικρο-μαθήματα με σκοπό την αποτελεσματικότερη εκπαίδευση, μιας de facto ευάλωτης ηλικιακής ομάδας της κοινωνίας μας.
Στα τέσσερα βασικά μικρο-μαθήματα θα δώσουμε έμφαση:
Στο ψηφιακό χάσμα και πώς να το αντιμετωπίσουν.
Στο διαδίκτυο και πώς η χρήση του επηρεάζει την καθημερινότητά τους.
Στην αναγνώριση κινδύνων που ελλοχεύουν κατά την πλοήγησή τους στο διαδίκτυο.
Στο πώς να αντιλαμβάνονται αλλά και να προστατεύουν τα προσωπικά τους δεδομένα.
Στο πώς να αναγνωρίζουν τις διάφορες μορφές απάτης στο διαδίκτυο αλλά και τρόπους προστασίας, να πραγματοποιούν συναλλαγές με ασφάλεια καθώς και να δημιουργούν ασφαλείς κωδικούς στους online λογαριασμούς τους.
Λόγω των σωματικών μεταβολών που επηρεάζουν την αντιληπτική ικανότητα των ατόμων τρίτης ηλικίας, η εκπαίδευση θα πρέπει να προσαρμοστεί με βάση τις ανάγκες τους («αναγκοκεντρική προσέγγιση»), ώστε να προλαμβάνεται η θυματοποίησή τους στον κυβερνοχώρο. Θα πρέπει να αναπτύξουν ικανότητες –δεξιότητες που θα τους δώσουν τα εφόδια να γεφυρώσουν το ψηφιακό χάσμα που υφίσταται ανάμεσα σε αυτούς και την τεχνολογία.
Γίνεται αναφορά στα πλεονεκτήματα αλλά και στις προκλήσεις της δημιουργίας των ψηφιακών μαθημάτων με «ομάδα στόχος» την τρίτη ηλικία και τεκμηριώνεται για ακόμα μία φορά, πώς τα ψηφιακά μαθήματα είναι μία μέθοδος διδασκαλίας που έχει έρθει ως πυξίδα της μελλοντικής γνώσης.
Για την υλοποίηση του ψηφιακού μαθήματος, θεωρούμε κατάλληλη την επιλογή της πλατφόρμας Moodle, αυτό γιατί μας δίνεται η δυνατότητα μέσω αυτής να χρησιμοποιήσουμε πληθώρα ψηφιακών μέσων και εργαλείων, τόσο για την κατανόηση εννοιών όσο και για την εξάσκηση δεξιοτήτων.
13
Η συγκεκριμένη διπλωματική, καταδεικνύει ως αδήριτη την ανάγκη για εκπαίδευση των ατόμων τρίτης ηλικίας και ιδιαιτέρως στην Ελλάδα, καθώς ο ψηφιακός εγγραμματισμός της ηλικιακής αυτής ομάδας χωλαίνει. Η ψηφιακή ενδυνάμωση των ατόμων τρίτης ηλικίας, θα συνδράμει στην καλύτερη διαχείριση του διαδικτύου στην καθημερινότητά τους, αυξάνοντας την αυτοπεποίθηση και την ασφάλεια κατά την πλοήγησή τους στο διαδίκτυο.
Οποιαδήποτε μελλοντική επικαιροποίηση είναι ευπρόσδεκτη, καθώς η δημιουργία ψηφιακών μαθημάτων που εστιάζει στην ηλικιακή ομάδα της τρίτης ηλικίας, βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο.


