| dc.contributor.advisor | Σάμψων, Δημήτριος | |
| dc.contributor.author | Μπράτσικα, Παρασκευή | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-04T07:05:10Z | |
| dc.date.available | 2025-11-04T07:05:10Z | |
| dc.date.issued | 2025-10 | |
| dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/18307 | |
| dc.description.abstract | Η παρούσα διατριβή αφορά τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενός Ψηφιακού Μαθήματος που έχει απώτερο σκοπό την εκπαίδευση των ατόμων τρίτης ηλικίας στην ασφάλεια του διαδικτύου, την αποφυγή πιθανών μορφών απάτης και τη μείωση του ψηφιακού χάσματος. Αρχικά γίνεται αναφορά στον σκοπό που εξυπηρετεί η διπλωματική και τεκμηριώνεται η ανάγκη για την εκπαίδευση που θα πρέπει να παρασχεθεί σε άτομα τρίτης ηλικίας. Το ψηφιακό μάθημα θα εστιάσει σε τέσσερα βασικά μικρο-μαθήματα με σκοπό την αποτελεσματικότερη εκπαίδευση, μιας de facto ευάλωτης ηλικιακής ομάδας της κοινωνίας μας.
Στα τέσσερα βασικά μικρο-μαθήματα θα δώσουμε έμφαση:
Στο ψηφιακό χάσμα και πώς να το αντιμετωπίσουν.
Στο διαδίκτυο και πώς η χρήση του επηρεάζει την καθημερινότητά τους.
Στην αναγνώριση κινδύνων που ελλοχεύουν κατά την πλοήγησή τους στο διαδίκτυο.
Στο πώς να αντιλαμβάνονται αλλά και να προστατεύουν τα προσωπικά τους δεδομένα.
Στο πώς να αναγνωρίζουν τις διάφορες μορφές απάτης στο διαδίκτυο αλλά και τρόπους προστασίας, να πραγματοποιούν συναλλαγές με ασφάλεια καθώς και να δημιουργούν ασφαλείς κωδικούς στους online λογαριασμούς τους.
Λόγω των σωματικών μεταβολών που επηρεάζουν την αντιληπτική ικανότητα των ατόμων τρίτης ηλικίας, η εκπαίδευση θα πρέπει να προσαρμοστεί με βάση τις ανάγκες τους («αναγκοκεντρική προσέγγιση»), ώστε να προλαμβάνεται η θυματοποίησή τους στον κυβερνοχώρο. Θα πρέπει να αναπτύξουν ικανότητες –δεξιότητες που θα τους δώσουν τα εφόδια να γεφυρώσουν το ψηφιακό χάσμα που υφίσταται ανάμεσα σε αυτούς και την τεχνολογία.
Γίνεται αναφορά στα πλεονεκτήματα αλλά και στις προκλήσεις της δημιουργίας των ψηφιακών μαθημάτων με «ομάδα στόχος» την τρίτη ηλικία και τεκμηριώνεται για ακόμα μία φορά, πώς τα ψηφιακά μαθήματα είναι μία μέθοδος διδασκαλίας που έχει έρθει ως πυξίδα της μελλοντικής γνώσης.
Για την υλοποίηση του ψηφιακού μαθήματος, θεωρούμε κατάλληλη την επιλογή της πλατφόρμας Moodle, αυτό γιατί μας δίνεται η δυνατότητα μέσω αυτής να χρησιμοποιήσουμε πληθώρα ψηφιακών μέσων και εργαλείων, τόσο για την κατανόηση εννοιών όσο και για την εξάσκηση δεξιοτήτων.
13
Η συγκεκριμένη διπλωματική, καταδεικνύει ως αδήριτη την ανάγκη για εκπαίδευση των ατόμων τρίτης ηλικίας και ιδιαιτέρως στην Ελλάδα, καθώς ο ψηφιακός εγγραμματισμός της ηλικιακής αυτής ομάδας χωλαίνει. Η ψηφιακή ενδυνάμωση των ατόμων τρίτης ηλικίας, θα συνδράμει στην καλύτερη διαχείριση του διαδικτύου στην καθημερινότητά τους, αυξάνοντας την αυτοπεποίθηση και την ασφάλεια κατά την πλοήγησή τους στο διαδίκτυο.
Οποιαδήποτε μελλοντική επικαιροποίηση είναι ευπρόσδεκτη, καθώς η δημιουργία ψηφιακών μαθημάτων που εστιάζει στην ηλικιακή ομάδα της τρίτης ηλικίας, βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο. | el |
| dc.format.extent | 339 | el |
| dc.language.iso | el | el |
| dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
| dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/gr/ | * |
| dc.title | Ψηφιακό μάθημα για την "Εκπαίδευση ατόμων Τρίτης ηλικίας στην ασφάλεια του Διαδικτύου, με σκοπό την αποφυγή πιθανών μορφών απάτης και τη μείωση του Ψηφιακού Χάσματος" | el |
| dc.title.alternative | A digital self-study course for “Educating the elderly in internet safety, with the aim of avoiding possible forms of fraud and reducing the digital divide" | el |
| dc.type | Master Thesis | el |
| dc.contributor.department | Σχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων | el |
| dc.description.abstractEN | This thesis refers to the design and development of a Digital Course that aims to educate seniors in internet security, prevent possible forms of fraud and reduce the digital divide. Initially, reference is made to the purpose served by the diploma and the need for education
that should be provided to seniors is documented accordingly. The digital course will focus on four basic micro-courses with the aim to provide a more effective education to an unquestionably vulnerable age group in our society.
In the four basic micro-courses we will emphasize:
The digital divide and how to deal with it.
The internet and how its use affects their daily lives.
The recognition of risks that lurk when browsing the internet.
How to perceive and protect their personal data.
How to recognize the various forms of fraud on the internet, as well as ways to protect themselves, perform transactions safely and create secure passwords for their online accounts.
Due to the physical changes that affect the cognitive ability of seniors, education should be adapted based on their needs (“age-centered approach”), in order to prevent their victimization in cyberspace. They should develop abilities - skills that will give them the tools to bridge the digital gap that exists between them and technology.
Reference is made to the advantages and challenges of creating digital courses with the “target group” of seniors and it is once again proven that digital courses are a teaching method that has come as a compass towards future knowledge.
For the implementation of the digital course, we consider the choice of the Moodle platform appropriate, since it gives us the opportunity to use a multitude of digital media and tools, both for understanding concepts and practicing skills.
This specific thesis demonstrates the indisputable need for education of the elderly, especially in Greece, as the digital literacy of this age group is lagging behind. The digital empowerment of the elderly will contribute to a better management of the internet in their daily lives, increasing their self-confidence and security when browsing the internet.
Any future update is welcome, as the creation of digital courses that focus on the elderly age group is still at an early stage. | el |
| dc.contributor.master | Ηλεκτρονική Μάθηση | el |
| dc.subject.keyword | Τρίτη ηλικία | el |
| dc.subject.keyword | Ψηφιακό μάθημα | el |
| dc.subject.keyword | Ψηφιακό χάσμα | el |
| dc.subject.keyword | Διαδίκτυο | el |
| dc.subject.keyword | Προσωπικά δεδομένα | el |
| dc.subject.keyword | Ασφαλείς κωδικοί | el |
| dc.subject.keyword | Ασφάλεια | el |
| dc.subject.keyword | Απάτες | el |
| dc.subject.keyword | Απειλές | el |
| dc.subject.keyword | Online συναλλαγές | el |
| dc.subject.keyword | Third age | el |
| dc.subject.keyword | Digital lesson | el |
| dc.subject.keyword | Digital divide | el |
| dc.subject.keyword | Internet | el |
| dc.subject.keyword | Personal data | el |
| dc.subject.keyword | Secure passwords | el |
| dc.subject.keyword | Security | el |
| dc.subject.keyword | Fraud | el |
| dc.subject.keyword | Threats | el |
| dc.subject.keyword | Online transactions | el |
| dc.date.defense | 2025-10-22 | |