Ψηφιακό Μάθημα για την υποστήριξη της συμπεριληπτικής διδασκαλίας αξιοποιώντας πολυτροπικά μέσα συμπεριλαμβανομένων εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης στη διδασκαλία του μαθήματος ΤΠΕ στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση για καθηγητές πληροφορικής
A digital self study course for inclusive teaching using multimodal media, including Artificial Intelligence tools, in teaching ICT in primary education for computer science teachers

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
UDL ; Micro-learning ; Computer science ; Δημοτικό ; Τεχνητή νοημοσύνηΠερίληψη
Στη σύγχρονη εποχή παρατηρείται ότι ολοένα και περισσότεροι νέοι ενσωματώνουν την τεχνητή νοημοσύνη σε διάφορες πτυχές της καθημερινής τους ζωής. Το φαινόμενο αυτό δεν αφήνει ανεπηρέαστο τον χώρο της εκπαίδευσης, καθώς διαφαίνεται ότι πολλοί μαθητές αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη και στο πλαίσιο της μαθησιακής διαδικασίας.
Ωστόσο, παρότι οι μαθητές αξιοποιούν συχνά την τεχνητή νοημοσύνη στην καθημερινή τους ζωή, υφίσταται ο κίνδυνος να μην την χρησιμοποιούν με ορθό και αποτελεσματικό τρόπο στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητο να εκπαιδευτούν στη σωστή χρήση της από νωρίς, ήδη από το δημοτικό, ώστε να μπορούν να επιλύουν προβλήματα του πραγματικού κόσμου και να υιοθετούν μια κριτική προσέγγιση απέναντι στα αποτελέσματά της, χωρίς να τα αποδέχονται άκριτα.
Παρά την αυξανόμενη σημασία της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση, παρατηρείται έλλειμμα δεξιοτήτων στο πλαίσιο εγγραμματοσύνης στην τεχνητή νοημοσύνη μεταξύ των εκπαιδευτικών πληροφορικής, γεγονός που καθιστά επιτακτική την καλλιέργεια και ενδυνάμωση των ικανοτήτων τους, ώστε να καθοδηγήσουν όλους τους μαθητές προς την αποτελεσματική και υπεύθυνη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης.
Στο πλαίσιο της παρούσας διπλωματικής εργασίας αναπτύχθηκε ένα ψηφιακό μάθημα με θέμα την υποστήριξη της Συμπεριληπτικής διδασκαλίας αξιοποιώντας πολυτροπικά μέσα συμπεριλαμβανομένων εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς Πληροφορικής στο Δημοτικό. Σκοπός της διπλωματικής είναι η ενίσχυση των δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών στην τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιέργεια ικανοτήτων σχεδιασμού συμπεριληπτικών και αποτελεσματικών παιδαγωγικών μεθόδων όπως η μάθηση μέσω έργου (Project- Based Learning ) και η μάθηση μέσω επίλυσης προβλημάτων (Problem Based Learning). Οι μέθοδοι αυτές προάγουν την επίλυση αυθεντικών προβλημάτων μέσω του σχεδιασμού συστημάτων ΑΙ και την κριτική αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της. Τέλος, προωθείται η ανάπτυξη διαμορφωτικών αξιολογήσεων στο μάθημα του προγραμματισμού, αξιοποιώντας το Block Model και ψηφιακά εργαλεία για έγκαιρη και στοχευμένη ανατροφοδότηση των μαθητών.
Το ψηφιακό μάθημα, αναπτυγμένο στο πλαίσιο της παρούσας διπλωματικής εργασίας, υλοποιήθηκε μέσω της πλατφόρμας Google Classroom και σχεδιάστηκε σύμφωνα με τις αρχές της μικρό μάθησης. Στο πλαίσιο αυτό, η καινοτομία του μαθήματος συνίσταται στην εκπαίδευση των καθηγητών ως προς την καθοδήγηση των μαθητών στη σχεδίαση συστημάτων Ai για την επίλυση προβλημάτων του πραγματικού κόσμου και για την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της ΑΙ σύμφωνα με το AILit Framework.


