Δυτική και ιαπωνική προσέγγιση στην επιχειρηματική τελειότητα
Master Thesis
Author
Μαρκογιαννάκη, Γκόλφω Ι.
Date
2003-12-01View/ Open
Subject
Επιχειρηματική τελειότητα ; Benchmarking (Management) ; Διοίκηση ολικής ποιότητας ; Ποιοτικός έλεγχος ; Συγκριτική αξιολόγησηAbstract
Σε αυτήν την εργασία επιχειρείται η παρουσίαση της δυτικής και ιαπωνικής σκέψης, και εξετάζεται η δυνατότητα συνδυασμού τους στην προσπάθεια για εύρυθμη λειτουργία των οργανισμών. Για την πραγματοποίηση του εγχειρήματος επιλέχθηκαν τα μοντέλα επιχειρηματικής τελειότητας EFQM και Dahlgaard. Η επιλογή των μοντέλων έγινε ώστε να μπορεί να υπάρξει αλληλοσυμπλήρωση στο περιεχόμενό τους και αυτός είναι και ο μόνος λόγος σύγκρισής τους. Το μοντέλο EFQM δημιουργήθηκε αρκετά χρόνια πριν από το μοντέλο Dahlgaard και έχει ήδη εφαρμοστεί σε αντίθεση με το δεύτερο, γεγονός που θα απέτρεπε τη σύγκριση για διαφορετικό λόγο. Το πρώτο κεφάλαιο της εργασίας είναι εισαγωγικό. Αναφέρεται ο σκοπός και το αντικείμενο της ανάλυσης και παρουσιάζεται η διαφορετική προσέγγιση της Δύσης και της Ιαπωνίας στην ποιότητα και η συμβολή και των δύο στη διαμόρφωση των σημερινών αρχών. Στο δεύτερο κεφάλαιο περιγράφεται το Ευρωπαϊκό Βραβείο Ποιότητας, το μοντέλο EFQM στο οποίο αυτό βασίζεται, και επεξηγείται η έννοια της αυτοαξιολόγησης και η σημασία της για τους οργανισμούς. Στο τρίτο κεφάλαιο αναπτύσσονται τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του βραβείου όπως αυτά περιγράφονται σε σχετικά άρθρα, και παρατίθενται εμπειρίες επιχειρήσεων από τη χρήση του μοντέλου και/ ή τη συμμετοχή τους στη διαδικασία για το βραβείο. Στο τέταρτο κεφάλαιο αντιπαραβάλλονται ο θεωρητικές υποθέσεις και οι εμπειρίες των επιχειρήσεων και προκύπτουν συμπεράσματα σχετικά με την ωφελιμότητα του βραβείου και τις τυχόν ελλείψεις του. Στο πέμπτο κεφάλαιο γίνεται περιγραφή του μοντέλου επιχειρηματικής τελειότητας Dahlgaard (Park Dahlgaard Su Mi, Dahlgaard Jens J.) και αναζητούνται παραδείγματα εφαρμογής των εργαλείων και παραγόντων (4P) του με τη χρησιμοποίηση δύο βιβλίων, του “Driving fear out of the workplace”, Jossey-Bass Publishers, 1991 των Kathleen D. Ryan και Daniel K. Oestreich, και του “Profit Beyond Measure”, The Free Press, 2000, των H. Thomas Johnson και Anders Bröms. Σημειώνεται ότι πρόκειται για περιορισμένη έρευνα και γι’αυτό το λόγο δεν αποκλείεται η ύπαρξη και άλλων εφαρμογών. Το έκτο κεφάλαιο περιλαμβάνει τη σύγκριση των δύο μοντέλων και τα τελικά συμπεράσματα για την ωφελιμότητα του Ευρωπαϊκού Βραβείου Ποιότητας. Επίσης τον εντοπισμό των περιοχών που θα μπορούσαν να υπάρξουν βελτιώσεις, όπως αυτές προέκυψαν από τη σύγκριση των δύο μοντέλων αλλά και τα στοιχεία που εμφανίστηκαν ως μειονεκτήματα στα συμπεράσματα του τέταρτου κεφαλαίου, και την πρόταση μεθόδων για την πραγματοποίηση αυτών των βελτιώσεων με τη συμβολή του μοντέλου Dahlgaard. Όπως προκύπτει τελικά από την παραπάνω ανάλυση, ο συνδυασμός των δύο μοντέλων παρέχει ένα πλαίσιο για τη δημιουργία ενός ποιοτικού οργανισμού, η λειτουργία του οποίου συνεπάγεται την ικανοποίηση του προσωπικού, των πελατών, των ενδιαφερομένων για τα οικονομικά αποτελέσματα, της κοινωνίας. Ο αρμονικός συνδυασμός της εξέχουσας πρακτικής στη διοίκηση του οργανισμού και την επίτευξη αριθμητικών αποτελεσμάτων (ικανοποίηση συμφεροντούχων), καθιστούν εφικτή την προσέγγιση της επιχειρηματικής τελειότητας και τη μακροχρόνια επιτυχία του οργανισμού.