Η χρηματοδότηση των σχολικών μονάδων σε ευρωπαϊκές χώρες του νότου και του βορρά - Οι προοπτικές για την Ελλάδα
The financing of school organizations in European countries of south and north - The perspectives for Greece

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Χρηματοδότηση ; Σχολεία ; Πρωτοβάθμια ; Αποτελεσματικότητα ; Ε.Ε.Περίληψη
Η παρούσα εργασία εξετάζει τα συστήματα χρηματοδότησης των σχολικών μονάδων
σε χώρες του Βορρά και του Νότου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιχειρώντας ιδιαίτερη
εστίαση στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Στο θεωρητικό μέρος, η εργασία ορίζει τη χρηματοδότηση της εκπαίδευσης ως το
σύνολο των δημόσιων και ιδιωτικών δαπανών για την κάλυψη των λειτουργικών
αναγκών της εκπαίδευσης. Παρουσιάζεται μια σύντομη ιστορική αναδρομή της
χρηματοδότησης της εκπαίδευσης, από την ιδιωτική χρηματοδότηση στην αρχαία
Ελλάδα και Ρώμη, στην εκκλησιαστική χρηματοδότηση του Μεσαίωνα, στην κρατική
χρηματοδότηση από τον 19ο αιώνα και μετά. Επισημαίνεται ο ρόλος διεθνών
οργανισμών και ιδιωτικών φορέων στη σύγχρονη χρηματοδότηση. Επιπλέον,
αναλύεται η δομή της εκπαίδευσης και η υποχρεωτικότητα της φοίτησης σε διάφορες
χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, όπου η υποχρεωτική εκπαίδευση διαρκεί
11 χρόνια. Η εργασία εξετάζει επίσης την αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών
συστημάτων μέσω της έρευνας PISA, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα χωρών του
Βορρά και του Νότου.
Στην εργασία αναλύονται τα μοντέλα χρηματοδότησης στην Ε.Ε., εξετάζοντας τον
τρόπο είσπραξης και δαπάνης των χρημάτων, με διακρίσεις σε εθνικό, περιφερειακό,
τοπικό και σχολικό επίπεδο. Ειδικότερα, εξετάζεται η χρηματοδότηση των ελληνικών
σχολείων, οι αρχές χρηματοδότησής τους σε δημοτικό επίπεδο και οι πηγές
χρηματοδότησης. Επιπλέον, αναλύεται ο ρόλος του διευθυντή στη διαχείριση των
σχολικών εσόδων.
Στα επόμενα κεφάλαια παρουσιάζεται η χρηματοδότηση των σχολείων του Βορρά και
του Νότου, όπως η Φινλανδία, η Εσθονία, η Ολλανδία και η Δανία, καθώς και η
Ισπανία, η Ιταλία, η Μάλτα και τέλος, η Ελλάδα. Στη συνέχεια, αναλύονται
εναλλακτικοί τρόποι χρηματοδότησης, όπως η χρηματοδότηση από το πλήθος
(crowdfunding), οι χορηγίες και τα ευρωπαϊκά προγράμματα που αρχίζουν τα
τελευταία χρόνια να αναδύονται. Τέλος, εξετάζεται η σχέση μεταξύ χρηματοδότησης
και αποτελεσματικότητας των σχολικών μονάδων.