Συγχωνεύσεις και εξαγορές στον κλάδο των μέσων μαζικής ενημέρωσης
Mergers and acquisitions in the media sector
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Media sector ; ΜΜΕ ; Συγχωνεύσεις ; ΕξαγορέςΠερίληψη
Ο κλάδος των ΜΜΕ είναι ποικιλόμορφος και δημιουργικός και η αγορά εντός της οποίας λειτουργούν οι επιχειρήσεις των ΜΜΕ είναι άκρως ανταγωνιστική, καθώς συνυπάρχουν αρκετές ανταγωνιστικές επιχειρήσεις, οι οποίες δρουν ανεξάρτητα και αποσκοπούν στην αύξηση των κερδών τους. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, παρατηρείται σε όλη την Ευρώπη αλλά και διεθνώς μία τάση συγκέντρωσης των επιχειρήσεων μέσων ενημέρωσης, αποτέλεσμα της ραγδαίας τεχνολογικής ανάπτυξης και της απελευθέρωσης του συγκεκριμένου κλάδου. Τα επιχειρηματικά μοντέλα αλλάζουν καθώς οι επιχειρηματίες προσπαθούν να αποφασίσουν αν θα κυριαρχεί το περιεχόμενο ή ο τρόπος παρουσίασης του και οι παραδοσιακές μορφές ενημέρωσης εξελίσσονται προσπαθώντας να προσαρμοσθούν μέσα στον καινούργιο κόσμο της ψηφιακής ενημέρωσης. Το διαδίκτυο έφερε ραγδαίες αλλαγές στην αγορά των ΜΜΕ, αλλαγές που σήμαναν την μείωση των πωλήσεων του έντυπου τύπου, με αποτέλεσμα η εμπορική διαφήμιση να αποτελεί την κύρια πηγή εσόδων των επιχειρήσεων ΜΜΕ, αλλά και την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών μοντέλων, όπως οι news aggregators που συγκεντρώνουν δημοσιογραφικό περιεχόμενο από τον έντυπο και τον διαδικτυακό τύπο, παρέχοντας πρόσβαση σε αυτό στον τελικό χρήση μέσω του διαδικτύου (π.χ. Google News, Yahoo News, Bing News).
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον ζυμώσεων οι επιχειρήσεις των μέσων μαζικής ενημέρωσης καλούνται να διασφαλίσουν ικανοποιητική αποδοτικότητα για την επιβίωση και την ανάπτυξή τους και μία εκ των στρατηγικών που μπορούν να ακολουθήσουν για να το επιτύχουν αυτό είναι η στρατηγική ανάπτυξης μέσω των εξαγορών και των συγχωνεύσεων. Η συγκέντρωση των επιχειρήσεων, ωστόσο, με όποιον τρόπο και αν αυτή πραγματώνεται δημιουργεί οικονομίες κλίμακας και ενέχει πολλούς κινδύνους. Στον ευαίσθητο κλάδο των ΜΜΕ το διακύβευμα είναι μεγάλο καθώς η πολυφωνία των μέσων συνδέεται άρρηκτα με την ποικιλομορφία των πηγών και την ποιότητα του περιεχομένου και συμβάλλει στην προστασία της πληροφορίας και της έκφρασης, βασικών εκφάνσεων της δημοκρατίας.
Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας αποτελεί η μελέτη και παρουσίαση ζητημάτων που άπτονται των συγχωνεύσεων και εξαγορών στον κλάδο των ΜΜΕ και η ανάδειξη της συμβολής του Γενικού Δικαίου του Ανταγωνισμού και των ειδικών κανονιστικών ρυθμίσεων στην ρύθμιση των θεμάτων συγκέντρωσης στον εν λόγω κλάδο.