Η ενσωμάτωση της ενσυναίσθησης και της δημιουργικής αυτοπεποίθησης στην εκπαίδευση μέσω της εικονικής πραγματικότητας
Integrating empathy and creative self-confidence in education through virtual reality
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Gather.town ; Ενσυναίσθηση ; Δημιουργική αυτοπεποίθηση ; Design thinking ; Δημιουργική επίλυση προβλημάτων ; Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ; Κοινωνικο - συναισθηματικές δεξιότητεςΠερίληψη
Στο πλαίσιο μιας εξελισσόμενης κοινωνίας, η ανάγκη για καινοτόμες προσεγγίσεις στην εκπαίδευση γίνεται επιτακτική. Αυτές οι προσεγγίσεις δεν περιορίζονται στη γνωστική ανάπτυξη αλλά περιλαμβάνουν και το συχνά παραγνωρισμένο πεδίο των κοινωνικό – συναισθηματικών δεξιοτήτων (Social -Emotional Skills).
Η μελέτη που ακολουθεί, στηρίχθηκε στο σχεδιασμό ενός σεναρίου βασισμένο στην μεθοδολογία του Design Thinking και ενορχηστρωμένο με τη μέθοδο του δημιουργικής επίλυσης προβλημάτων, μέσα σε ένα περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας με τη χρήση της πλατφόρμας Gather.town, απευθυνόμενο σε μαθητές Λυκείου.
Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η προώθηση της ενσυναίσθησης και της δημιουργικής αυτοπεποίθησης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μέσα από την ανάληψη εικονικών ρόλων, ώστε να πειραματιστούν οι μαθητές με διάφορες μορφές αυτοέκφρασης. Οι εκπαιδευόμενοι είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο, σε ένα online εκπαιδευτικό περιβάλλον με την χρήση των προσωπικών τους υπολογιστών ή tablets.
Στην μελέτη συμμετείχε ένα μικρό δείγμα (9) μαθητών Λυκείου, είχε διάρκεια 2 εβδομάδες και πραγματοποιήθηκαν 4 εκπαιδευτικές παρεμβάσεις. Μέσω της ανάλυσης τόσο ποιοτικών όσο και ποσοτικών δεδομένων, τα ευρήματα της έρευνας απέδειξαν σημαντικά θετικά αποτελέσματα που σχετίζονταν με τον αντίκτυπο του εικονικού σεναρίου. Κατά τη διάρκεια των εκπαιδευτικών παρεμβάσεων οι συμμετέχοντες παρουσίασαν αυξημένο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη των επιπέδων ενσυναίσθησης και δημιουργικής αυτοπεποίθησης.
Τα ευρήματα δύνανται να παρέχουν κατευθυντήριες γραμμές σε εκπαιδευτικούς και υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, που ενδιαφέρονται να ενσωματώσουν την εικονική πραγματικότητα στην εκπαιδευτική κοινότητα, για την καλλιέργεια των κοινωνικο-συναισθηματικών δεξιοτήτων (Social – Emotional Skills).