Συναισθηματική νοημοσύνη (EQ) για την επίλυση συγκρούσεων
Emotional intelligence (EQ) to conflict resolution
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Συναισθηματική νοημοσύνη ; Αυτοεπίγνωση ; Αυτορρύθμιση ; Ενσυναίσθηση ; Κοινωνικές δεξιότητες ; Συγκρούσεις ; Δευτεροβάθμια εκπαίδευσηΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία στοχεύει στη διερεύνηση του ρόλου της
Συναισθηματικής Νοημοσύνης στην μαθησιακή συμπεριφορά των εφήβων μαθητών της
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η συναισθηματική νοημοσύνη, δηλαδή η ικανότητα να
διαχειριζόμαστε τα συναισθήματα μας αλλά και να αντιλαμβανόμαστε τα συναισθήματα
των άλλων, θεωρείται θεμελιώδης δεξιότητα για την ανάπτυξη υγιών διαπροσωπικών
σχέσεων.
Βασισμένη σε αναφορές στην ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία, η εργασία επιχειρεί να
αναλύσει διεξοδικά την ανάγκη ενσωμάτωσης της εκπαίδευσης της συναισθηματικής
νοημοσύνης στα σχολικά προγράμματα για την καλλιέργεια ενός θετικού και
συνεργατικού σχολικού κλίματος, το οποίο θα ωφελήσει τους μαθητές σε όλα τα
επίπεδα.
Η μελέτη ξεκινά με μια θεωρητική επισκόπηση της έννοιας της συναισθηματικής
νοημοσύνης, επικεντρώνοντας στις βασικές διαστάσεις της. Επίσης, εξετάζει διάφορες
θεωρίες και προσεγγίσεις σχετικά με την συναισθηματική νοημοσύνη, με έμφαση στις
απόψεις κορυφαίων ερευνητών όπως ο Daniel Goleman.
Στη συνέχεια, η εργασία εξετάζει τα αποτελέσματα προηγούμενων μελετών που έχουν
εξετάσει τη συσχέτιση συναισθηματικής νοημοσύνης και συγκρούσεων, παρουσιάζοντας
τα οφέλη της υψηλής συναισθηματικής νοημοσύνης στην αποτελεσματική επίλυση
συγκρούσεων.
Η μεθοδολογία της έρευνας περιλαμβάνει την εφαρμογή μιας εκπαιδευτικής παρέμβασης
(e-course) με στόχο την ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης σε εφήβους μαθητές
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Αυτή η εκπαιδευτική παρέμβαση περιλαμβάνει
δραστηριότητες και ασκήσεις που ενδυναμώνουν τις δεξιότητες της συναισθηματικής
νοημοσύνης. Οι μαθητές που λαμβάνουν μέρος στην έρευνα αξιολογούνται πριν και μετά
την παρέμβαση για να διαπιστωθούν οι αλλαγές στα επίπεδα συναισθηματικής
νοημοσύνης και οι ικανότητές τους στην επίλυση συγκρούσεων. Καθώς εξελίσσεται το
εκπαιδευτικό πρόγραμμα εξετάζεται, αν οι μαθητές που συμμετείχαν στις παρεμβάσεις
παρουσίασαν σημαντική βελτίωση στις δεξιότητες συναισθηματικής νοημοσύνης και
στην ικανότητα επίλυσης συγκρούσεων και σε ποιο βαθμό.