Εκπαιδεύοντας τα παιδιά στο netiquette : ενδεδειγμένη και ασφαλής διαδικτυακή συμπεριφορά
Teaching kids netiquette : appropriate and safe online behavior
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Επικοινωνία ; Netiquette ; Ψηφιακή επικοινωνία ; Διαδικτυακή συμπεριφορά ; Safe online behavior ; Εθιμοτυπία διαδικτύου ; Ψηφιακή ανθεκτικότητα ; Κυβερνοεκφοβισμός ; Παιχνιδοποίηση ; Gamification ; Cyberbullying ; Digital resilience ; Project based learning ; Μάθηση βάσει έργουΠερίληψη
Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η δημιουργία ενός e-Course για την ευαισθητοποίηση των παιδιών σχετικά με την ορθή χρήση του διαδικτύου, αναπτύσσοντας τις κατάλληλες ψηφιακές δεξιότητες για υπεύθυνη και ασφαλή συμπεριφορά. Θα αναλυθούν οι αρχές της ψηφιακής εθιμοτυπίας (netiquette), θα σχεδιαστεί και θα υλοποιηθεί ένα εκπαιδευτικό διαδραστικό e-Course με παιχνιδοποίηση (gamification) βασισμένο στο παιδαγωγικό μοντέλο Project Based Learning που θα παρακινεί τα παιδιά μέσω διασκεδαστικών προκλήσεων στην αφομοίωση των κανόνων καλής συμπεριφοράς στο διαδίκτυο και στην αποτροπή των κινδύνων που εγκυμονούν στον κυβερνοχώρο όπως το cyberbullying.
Το e-Course θα υποστηρίζει τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs) της UNESCO, τον Στόχο 4 (Ποιοτική Εκπαίδευση), προωθώντας την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης και την προώθηση ευκαιριών διά βίου μάθησης για όλους και τον Στόχο 16 (Ειρήνη, Δικαιοσύνη και Ισχυροί Θεσμοί), ενισχύοντας την υπεύθυνη και ασφαλή χρήση της τεχνολογίας στην καθημερινή ζωή των παιδιών.
Η ερευνητική διαδικασία έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε το μάθημα να εφαρμοστεί και να αξιολογηθεί από μαθητές Δ΄ τάξης Δημοτικού Σχολείου. Η αποτελεσματικότητα του e-Course στη βελτίωση της ψηφιακής εθιμοτυπίας και της ενίσχυσης των δεξιοτήτων ασφαλούς χρήσης των συμμετεχόντων θα αξιολογηθεί με ερωτηματολόγια πριν και μετά την εκπαίδευση και ρουμπρίκα αυτοαξιολόγησης με το πέρας της διαδικασίας.
Παρόλα αυτά στο πλαίσιο του παρόντος μεταπτυχιακού, η ερευνητική διαδικασία θα περιοριστεί σε μια πειραματική μελέτη του βαθμού αποτελεσματικότητας του μαθήματος σε ενηλίκους. Από την ποσοτική ανάλυση των δεδομένων αποτυπώνεται ότι το δείγμα κρίνει ότι το συγκεκριμένο μάθημα είναι πολύ αποτελεσματικό .
Η συμβολή της συγκεκριμένης μελέτης επικεντρώνεται στη δημιουργία ενός διαδραστικού e-Course με στοιχεία gamification με θέμα το netiquette, με σκοπό να συνεισφέρει στην προαγωγή της ευγενικής και ενδεδειγμένης συμπεριφοράς στο διαδίκτυο με την εκπαίδευση των παιδιών από μικρή ηλικία.