Πράσινο μάρκετινγκ & ηθικός καταναλωτισμός
Green marketing & ethical consumerism
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Καταναλωτική συμπεριφορά ; Green marketing ; Ηθική κατανάλωση ; Ηθικός καταναλωτισμός ; Greenwashing ; Πράσινο μάρκετινγκΠερίληψη
Στη σύγχρονη εποχή, οι επαγγελματίες του μάρκετινγκ έχουν υιοθετήσει νέους τρόπους σκέψης που έχουν οδηγήσει σε σημαντικές εξελίξεις στον τομέα. Μία από τις πιο αξιοσημείωτες εξελίξεις είναι η εμφάνιση του green marketing, το οποίο εστιάζει στην προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών που χαρακτηρίζονται από περιβαλλοντική ευθύνη και ηθική συνείδηση. Το green marketing αποσκοπεί στη βελτίωση της επικοινωνίας με τους καταναλωτές, παρουσιάζοντας προϊόντα που θεωρούνται φιλικά προς το περιβάλλον και κοινωνικά υπεύθυνα, ανταποκρινόμενο στη σύγχρονη ζήτηση για βιώσιμες πρακτικές. Παρά την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση των καταναλωτών, ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα που συνεχίζει να υφίσταται είναι η εμπιστοσύνη, καθώς πολλές εταιρείες δεν εφαρμόζουν αυτές τις πρακτικές με απόλυτη διαφάνεια.
Ωστόσο, μαζί με την αύξηση της υιοθέτησης του green marketing από τις εταιρείες, ένα σημαντικό εμπόδιο έχει ανακύψει με τη μορφή του φαινομένου greenwashing. Το greenwashing εμφανίζεται όταν οι εταιρείες προβάλλουν ψευδώς μια περιβαλλοντικά υπεύθυνη εικόνα, επιδιώκοντας να εκμεταλλευτούν την αυξημένη ζήτηση για ηθικά προϊόντα, χωρίς ωστόσο να κάνουν ουσιαστικές αλλαγές στις πρακτικές τους. Αυτό το φαινόμενο όχι μόνο αποδυναμώνει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, αλλά μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες στη μακροχρόνια βιωσιμότητα μιας εταιρείας.
Στόχος της παρούσας μελέτης είναι να εξετάσει τους παράγοντες που επηρεάζουν τη συμπεριφορά των καταναλωτών, δίνοντας έμφαση στις έννοιες του green marketing και του ηθικού καταναλωτισμού. Η εργασία διερευνά πώς οι περιβαλλοντικές στρατηγικές των εταιρειών επηρεάζουν την ηθική κατανάλωση και πώς το green marketing λειτουργεί ως ενδιάμεσος παράγοντας στη διαμόρφωση της καταναλωτικής συμπεριφοράς. Παράλληλα, μελετάται η επίδραση που έχει το greenwashing στην εμπιστοσύνη των καταναλωτών προς τις επιχειρήσεις.
Επιπλέον, η έρευνα εστιάζει στις απόψεις των καταναλωτών που κατοικούν στην Ελλάδα σχετικά με τις πολιτικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές διαστάσεις των αγορών τους, συνδέοντας τα αποτελέσματα με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά τους, όπως η ηλικία και το μορφωτικό επίπεδο. Η έρευνα βασίζεται σε ποσοτική ανάλυση, με τη χρήση ερωτηματολογίων, τα οποία απέδωσαν δεδομένα που αποκαλύπτουν την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση των καταναλωτών σχετικά με τα προϊόντα ηθικής συνείδησης. Τόσο οι επιχειρήσεις όσο και οι καταναλωτές γίνονται ολοένα και πιο συνειδητοποιημένοι σχετικά με την ανάγκη υιοθέτησης περιβαλλοντικά υπεύθυνων πρακτικών, προσφέροντας έτσι θετικές προοπτικές για τη βιώσιμη ανάπτυξη.