The interplay of product and marketing innovation as an internationalization factor
Η διασύνδεση καινοτομίας προϊόντων και μάρκετινγκ ως παράγοντας διεθνοποίησης
Master Thesis
Συγγραφέας
Καραβερβέρη, Παρασκευή
Ημερομηνία
2023-06-30Επιβλέπων
Τσόγκας, Μάρκος - ΜάριοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Καινοτομία ; Μάρκετινγκ ; Διεθνοποίηση ; Καινοτόμο προϊόνΠερίληψη
Σκοπός της εργασίας είναι να μελετήσει τον τρόπο με τον οποίο ένα προϊόν/υπηρεσία διεθνοποιείται και το πώς το μάρκετινγκ καινοτομίας μπορεί να βοηθήσει σε αυτή τη διαδικασία.
Το ερευνητικό εργαλείο της έρευνας ήταν το ερωτηματολόγιο που συντάχθηκε για το σκοπό και τη μελέτη των ερευνητικών ερωτημάτων. Στην αρχή υπήρχαν 10 ερωτήσεις που δημιουργήθηκαν από την ερευνήτρια και αξιολογούσαν τη διεθνοποίηση των προϊόντων/υπηρεσιών των εταιρειών. Έπειτα υπήρχαν οι 21 ερωτήσεις της έρευνας του Aksoy (2017) που μελέτησε με παρόμοιο τρόπο το συγκεκριμένο ζήτημα. Στο τέλος υπήρχαν εννιά ερωτήσεις για τα κοινωνικοδημογραφικά χαρακτηριστικά του δείγματος. Αυτά ήταν το φύλο, η ηλικία, η οικογενειακή κατάσταση, η θέση μέσα στην εταιρεία, το μορφωτικό επίπεδο, τα χρόνια προϋπηρεσίας, το μέγεθος της εταιρείας και το αν είναι οικογενειακή επιχείρηση.
Το δείγμα της έρευνας αποτελούνταν από 100 άτομα που εργάζονται σε εταιρείες από τον Πανελλήνιο σύνδεσμο εξαγωγέων και σε όλες οι εταιρείες μέλη από το ΣΕΒΕ- σύνδεσμο εργαζομένων. Το δείγμα ήταν τυχαίο.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η πλειοψηφία των συμμετεχόντων ήταν άντρες, ηλικίας 40-50 ετών, έγγαμοι και κάτοχοι μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών. Ήταν managers και είχαν προϋπηρεσία 16-20 έτη. Η εταιρεία στην οποία εργάζονταν ήταν οικογενειακή και απασχολούσε ως 49 υπαλλήλους.
Ξεκίνησε τις εξαγωγές προϊόντων/υπηρεσιών πριν από 21 ή και περισσότερα έτη. Το ποσοστό των εσόδων που προέρχονταν από εξαγωγές ήταν 60%. Εξάγουν τα προϊόντα/υπηρεσίες σε ως 10 χώρες. Υπήρχε πρωτύτερη εμπειρία στις εξαγωγές. Οι κύριοι λόγοι που οδήγησαν την εταιρεία στις εξαγωγές ήταν η ανάπτυξη της, το όραμα και η διεθνοποίηση του προϊόντος. Δεν υπήρχαν άνθρωποι στο τμήμα έρευνας και ανάπτυξης που να ασχολούνται αποκλειστικά με την καινοτομία. Στις περισσότερες εταιρείες έχουν αναπροσαρμόσει τα ήδη υπάρχοντα προϊόντα/υπηρεσίες για να τα προωθήσουν στο εξωτερικό. Οι πελάτες και οι διανομείς φαίνεται ότι βοήθησαν στη διεθνοποίηση του προϊόντος. Η πλειοψηφία των συμμετεχόντων δεν γνώριζαν το ποσοστό που κατείχε η επιχείρηση τους στο συνολικό κλάδο. Οι κύριοι παράγοντες που εμποδίζουν τις εξαγωγές φαίνεται ότι είναι το υψηλό κόστος παραγωγής, η γραφειοκρατία και το δίκτυο πώλησης εξωτερικού.
Συμπερασματικά η διεθνοποίηση του προϊόντος εξαρτάται από αρκετές μεταβλητές. Ένας προσεκτικός σχεδιασμός μέσω του μάρκετινγκ καινοτομίας είναι ικανός ώστε να δημιουργήσει προϊόντα που να ικανοποιούν τις ανάγκες των πελατών.