Διερεύνηση της αποτελεσματικότητας της μεθοδολογίας Agile σε περιβάλλον e- Learning στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Project based learning ; Δεξιότητες 21ου αιώνα ; Agile ; Scrum ; Sprints ; ABC Learning Design ; ABC Learning CardsΠερίληψη
Στις μέρες μας, καθώς η τεχνολογία και η κοινωνία εξελίσσονται διαρκώς, έχει δημιουργηθεί η ανάγκη εισχώρησης νέων τρόπων μάθησης στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ο 21ος αιώνας απαιτεί την κατάκτηση μίας ποικιλίας δεξιοτήτων με σημαντικότερες την επικοινωνία, τη συνεργασία, την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και την κριτική σκέψη. Η μεθοδολογία Agile, η οποία μελετάται σε αυτήν την εργασία, έχει ως στόχο να ικανοποιήσει μια ποικιλία δεξιοτήτων με πιο βασικές τις προαναφερθείσες. Για την ανάγκη της παρούσας έρευνας, δημιουργήθηκε ένα εργαστήριο στην εκπαιδευτική πλατφόρμα Moodle, με στόχο άτομα προπτυχιακού επιπέδου να έρθουν σε επαφή με αυτήν τη νέα για τα εκπαιδευτικά δεδομένα μεθοδολογία. Μετά το τέλος του εργαστηρίου, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση να εφαρμόσουν αυτή τη διαδικασία τόσο σε εκπαιδευτικό όσο και σε οποιονδήποτε άλλον τομέα της εργασίας τους. Η θεωρία μάθησης που χρησιμοποιήθηκε σε συνδυασμό με τη μεθοδολογία Agile είναι η Project Based Learning καθώς επίσης και η μέθοδος ABC Learning Design. Η επιλογή του συνδυασμού της Project Based Learning και της Agile έγινε καθώς αυτές αποτελούν σύγχρονες τεχνικές που διατηρούν τη μάθηση προσανατολισμένη στον εκπαιδευτικό στόχο. Οι μαθητές γίνονται κύριοι συμμέτοχοι στη μαθησιακή διαδικασία. Μάλιστα, από τις μεθοδολογίες Agile, η Scrum με την οποία θα ασχοληθούμε στην παρούσα ερευνητική προσέγγιση, είναι ωφέλιμη για περιβάλλοντα Project Based Learning διότι μειώνει τον κίνδυνο για αναπάντεχα προβλήματα, λόγω της διχοτόμησης των εργασιών. Επιπροσθέτως, η ABC Learning Design παρουσιάζει πολλά κοινά σημεία με τη μεθοδολογία Scrum. Στη συγκεκριμένη όμως περίπτωση χρησιμοποιήθηκε σαν μέσο αποτίμησης της εργασίας των συμμετεχόντων φοιτητών στο τέλος του τρίτου κύκλου εργασιών. Οι φοιτητές, χωρίστηκαν σε ομάδες των τριών ατόμων (ή των δύο ατόμων όπου δεν υπήρχε τρίτο άτομο να συμπληρώσει την ομάδα) ώστε να καταφέρουν να ολοκληρώσουν το εργαστήριο και τους κύκλους εργασιών που προϋποθέτει η μεθοδολογία. Βέβαια για την ολοκλήρωση του εργαστηρίου σημαντικό ρόλο έπαιξε η ποικιλία των εργαλείων που μπορούν να ενσωματωθούν στην πλατφόρμα Moodle καθώς και οι δυνατότητες που αυτή προσφέρει. Από την έρευνα που πραγματοποιήσαμε στις κάρτες ABC διαπιστώσαμε ότι οι εκπαιδευόμενοι χρησιμοποίησαν ποικιλία μέσων για να ανταπεξέλθουν στην εργασία που τους δόθηκε. Από την έρευνα που αφορά το ερωτηματολόγιο διαπιστώσαμε ότι οι φοιτητές κατανόησαν σε μεγάλο βαθμό τη μεθοδολογία Agile, ενίσχυσαν τις ψηφιακές τους γνώσεις και δεξιότητες, την ικανότητα διαχείρισης πληροφοριών και την κριτική σκέψη. Επιπρόσθετα, ανέπτυξαν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και τη μεταξύ τους επικοινωνία και συνεργασία, τα οποία αποτελούν σημαντικά στοιχεία της μεθοδολογίας. Τέλος, στάθηκαν δημιουργικοί και κατάφεραν να επιτύχουν την αυτορρύθμισή τους. Η παρούσα εργασία λοιπόν παρέχει σημαντικά στοιχεία για την αποτελεσματικότητα της μεθοδολογίας Agile στην εκπαιδευτική διαδικασία, ιδιαίτερα αν συνδυαστεί με μεθοδολογίες όπως η Project Based Learning.