Η χρήση ψηφιακών αλληλεπιδραστικών κοινωνικών ιστοριών για την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
The use of digital interactive social stories for the development of social skills in children with Autism Spectrum Disorder
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Κοινωνικές ιστορίες ; Αυτισμός ; Αλληλεπιδραστικά λογισμικά ; Social stories ; Interactive software ; AutismΠερίληψη
Οι κοινωνικές ιστορίες αναπτύχθηκαν από την Carol Gray το 1991. Αυτό το εκπαιδευτικό εργαλείο έχει στόχο να βοηθήσει παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες και από τότε συνεχώς εξελίσσεται και εμπλουτίζεται. Στα πλαίσια αυτής της διπλωματικής εργασίας παρατίθεται μια εναλλακτική προσέγγιση του εκπαιδευτικού εργαλείου των κοινωνικών ιστοριών.
Οι κοινωνικές ιστορίες που δημιουργήθηκαν έχουν τα εξής χαρακτηριστικά:
1. Είναι ψηφιακές 2. Έχουν τη μορφή σελίδων κόμικ 3. Είναι αλληλεπιδραστικές (με τη μέθοδο διακλάδωσης branching) 4. Επικεντρώνονται στη χρήση προτάσεων συνέπειας
Το εκπαιδευτικό λογισμικό αλληλεπιδραστικών κοινωνικών που υλοποιήθηκε έχει ως στόχο την διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά με ΔΑΦ. H εμπέδωση των δεξιοτήτων αυτών ελέγχθηκε σε διάφορα στάδια της παρέμβασης που πραγματοποιήθηκε. Το λογισμικό δοκιμάστηκε σε πραγματικές συνθήκες στο σχολικό περιβάλλον των παιδιών. Η εκπαιδευτική παρέμβαση έγινε με την αρωγή των εκπαιδευτικών των τάξεων και των εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης των συγκεκριμένων μαθητών. Για την σχεδίαση των ιστοριών αξιοποιήθηκαν δεδομένα από συνεντεύξεις που έγιναν με τους εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης των παιδιών και αφορούσαν την επίδοση των παιδιών σε διάφορες βασικές κοινωνικές δεξιότητες. Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να αναδειχθεί η αξία των αλληλεπιδραστικών κοινωνικών ιστοριών και να προωθήσει νέες διαστάσεις ανάπτυξης αυτής της πολλά υποσχόμενης κατεύθυνσης. Στοχεύει επίσης, στην ανάπτυξη του εργαλείου των κοινωνικών ιστοριών αλλά και στην περαιτέρω ενίσχυση των καλών πρακτικών στην εκπαίδευση των μαθητές με ΔΑΦ πάνω στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων.