Κοινωνική συνοχή: συμπεριληπτική πολιτική στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Master Thesis
Συγγραφέας
Μαστροκούκου, Σοφία
Ημερομηνία
2022-03-17Επιβλέπων
Πέκκα - Οικονόμου, ΒικτωρίαΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Συμπερίληψη ; Κοινωνική συνοχή ; Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ; Άτομα με αναπηρία ; ΠροσβασιμότηταΠερίληψη
Στην παρούσα Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία, ο απώτερος σκοπός ήταν να αποτυπωθεί με τον πιο ακριβή και περιεκτικό -συνάμα- τρόπο η έννοια της συμπερίληψης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα. Προς αυτήν την κατεύθυνση, οικοδομήθηκε στο πρώτο κεφάλαιο το μεθοδολογικό πλαίσιο το οποίο βασίστηκε στην κριτική επισκόπηση της εγχώριας και διεθνούς ακαδημαϊκής και επιστημονικής βιβλιογραφίας και αρθρογραφίας, χωρίς να γίνει αναλυτική παράθεση της ισχύουσας νομολογίας. Πιο συγκεκριμένα, στο δεύτερο κεφάλαιο της εργασίας, γίνεται αναφορά και ανάλυση εννοιών που σχετίζονται με τη συμπεριληπτική εκπαίδευση, όπως είναι ο κοινωνικός αποκλεισμός, η νέα πραγματικότητα της συμπερίληψης, η κοινωνική ένταξη, αλλά και η κοινωνική συνοχή. Η ιστορική εξέλιξη της συμπεριληπτικής ένταξης των ατόμων με αναπηρία επιτελεί σημαίνοντα ρόλο στην ανάλυση του κεφαλαίου. Συνεχίζοντας, το τρίτο κεφάλαιο αποτελείται από μία γενικότερη ανασκόπηση της βιβλιογραφίας αναφορικά με τους προσδιοριστικούς παράγοντες των ανισοτήτων που εντοπίζονται στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Ελλάδας, καθώς και το ποια είναι η πραγματικότητα σε διεθνές επίπεδο. Το τέταρτο κεφάλαιο αποτυπώνει την ελληνική πραγματικότητα και πώς τα άτομα με αναπηρία μπορούν να ενταχθούν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ειδικότερα, καταγράφονται και επεξηγούνται οι ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις τόσο αναφορικά με την προσβασιμότητα όσο και με την ένταξή τους στη διδασκαλία. Τέλος, στο πέμπτο κεφάλαιο, περιλαμβάνονται προτάσεις, ώστε να βελτιωθεί η συμπερίληψη στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλά και να γίνει άμεσα αντιληπτή η αναγκαιότητα που υπάρχει, ώστε να περιοριστεί και να εξαλειφθεί ο κοινωνικός αποκλεισμός των ατόμων με αναπηρία από τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ).