Στρατηγική ανάλυση και διατήρηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος στον κλάδο της τεχνολογίας. Μελέτη περίπτωσης
Master Thesis
Συγγραφέας
Τασιόπουλος, Δημήτριος
Ημερομηνία
2021-12-01Επιβλέπων
Γεωργόπουλος, ΝικόλαοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Στρατηγικό μάνατζμεντ ; Καινοτομία ; Κλάδος της τεχνολογίας ; Στρατηγικές αποφάσεις ; Apple Inc.Περίληψη
Η στρατηγική μπορεί να μην είναι η πιο δυναμική λέξη στο λεξικό των επιχειρήσεων, αλλά εάν η πειθαρχία είναι ο πυρήνας της, τότε τα αποτελέσματα στην επιχείρηση θα είναι φανερά. Η αναλυτική προσέγγιση της στρατηγικής, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1980 από τον καθηγητή Michael E. Porter από το Harvard Business School και αποτέλεσε κομβικό σημείο στην ανάλυση επιχειρήσεων. Μια επίσημη στρατηγική παρέχει ένα συνεκτικό μοντέλο για όλες τις επιχειρηματικές μονάδες και διασφαλίζει ότι όλοι όσοι εμπλέκονται στο στρατηγικό σχεδιασμό και την εφαρμογή του ακολουθούν κοινούς στόχους.
Ο Porter (1980) υποστηρίζει ότι οι παραδοσιακές προσεγγίσεις σε αυτά τα ερωτήματα είναι μονοδιάστατες διότι εστιάζουν στην επιχείρηση -αυτή καθαυτή- και αγνοούν το λειτουργικό περιβάλλον, τη στόχευση σε μια πτυχή της βιομηχανίας, όπως τη σχέση κόστους-τιμής κ.λπ. Η Ανταγωνιστική Στρατηγική προσδιορίζει τον κλάδο ως τη βασική μονάδα ανάλυσης, και το προϊόν ως τη βασική μονάδα επιχείρησης.
Οι πρωτοβουλίες καινοτομίας συχνά αποτυγχάνουν, αλλά και όταν είναι επιτυχημένες οι καινοτόμοι άνθρωποι δυσκολεύονται να διατηρήσουν τις επιδόσεις τους. Γιατί είναι τόσο δύσκολο να κατασκευαστεί και να διατηρηθεί η ικανότητα της καινοτομίας; Οι λόγοι πηγαίνουν πολύ βαθύτερα από τη συνήθως αναφερόμενη αιτία: αποτυχία εκτέλεσης. Το πρόβλημα με τη βελτίωση της καινοτομίας οφείλεται στην έλλειψη στρατηγικής καινοτομίας.
Μια στρατηγική δεν είναι παρά μια δέσμευση σε ένα σύνολο συνεκτικών, αμοιβαία ενισχυτικών πολιτικών ή συμπεριφορών που αποσκοπούν στην επίτευξη ενός συγκεκριμένου ανταγωνιστικού στόχου. Οι καλές στρατηγικές προωθούν την ευθυγράμμιση μεταξύ διαφορετικών ομάδων εντός ενός οργανισμού, διευκρινίζουν τους στόχους και τις προτεραιότητες και βοηθούν στην εστίαση των προσπαθειών γύρω από αυτές. Οι εταιρείες περιγράφουν τακτικά τη συνολική επιχειρησιακή στρατηγική τους (το εύρος και τη θέση τους) και προσδιορίζουν πώς θα τη στηρίξουν σε διάφορες λειτουργίες -όπως το μάρκετινγκ, την έρευνα και ανάπτυξη, τις χρηματοοικονομικές δραστηριότητες κ.α. Έπειτα από μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε ένα ευρύ φάσμα βιομηχανιών για πάνω από δύο δεκαετίες, διαπιστώθηκε ότι οι επιχειρήσεις σπάνια διατυπώνουν στρατηγικές για ευθυγράμμιση της καινοτομίας τους, η οποία ευνοεί τις επιχειρηματικές στρατηγικές τους.
Το πρόβλημα είναι ότι η ικανότητα ενός οργανισμού για καινοτομία πηγάζει από ένα σύστημα καινοτομίας, ένα συνεκτικό σύνολο, δηλαδή, αλληλεξαρτώμενων διαδικασιών και δομών που υπαγορεύει πώς η εταιρεία αναζητά προβλήματα και λύσεις, συνθέτει ιδέες και τις μετατρέπει σε επιχειρηματική ιδέα και σχέδια προϊόντων και επιλέγει ποια έργα χρηματοδοτούνται.
Στην παρούσα εργασία πρόκειται να μελετηθούν και να αναλυθούν όροι όπως η στρατηγική, το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, η συμβολή της καινοτομίας σε αυτά και τέλος ακολουθεί η μελέτη περίπτωσης σε μια εκ των σπουδαιότερων καινοτόμων επιχειρήσεων, αυτήν της Apple. Μέσα από αυτή την εργασία, διαπιστώνεται η σημασία της στρατηγικής σε συνδυασμό με της καινοτομία για την επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος στην αγορά της τεχνολογίας, η οποία αναπτύσσεται και εξελίσσεται με γοργούς ρυθμούς.