Διδασκαλία και εκμάθηση των μαθηματικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση σε ένα CSCL περιβάλλον μέσω μιας διεπιστημονικής (STEM) προσέγγισης
Teaching and learning mathematics in primary education in a CSCL environment through the interdisciplinary (STEM) approach
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Διεπιστημονική προσέγγιση ; STEM ; PBL ; 6 Thinking Hats ; Stem skills ; Creativity ; Μαθησιακό σενάριο ; Μαθηματικά ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευσηΠερίληψη
H παρούσα εργασία διερεύνησε κατά πόσο η διεπιστημονική προσέγγιση θα μπορούσε να είναι ωφέλιμη για τη διδασκαλία και την εκμάθηση των Μαθηματικών στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, η ενορχήστρωση του σεναρίου πραγματοποιήθηκε μέσω της PBL ( Problem Based Learning), συνδυάζοντας τη με τη στρατηγική «6 Thinking Hats», στο πλαίσιο ενός τεχνολογικά υποστηριζόμενου περιβάλλοντος, όπως είναι το Edmodo. Πρόκειται για μια τεχνική μάθησης, μέσω της οποίας οι μαθητευόμενοι εκπαιδεύονται στο να επιλύουν «πραγματικά» προβλήματα και κατ΄επέκταση να αναπτύσσουν δεξιότητες, όπως η επίλυση προβλήματος και η δημιουργική σκέψη. Πολύ περισσότερο, για την επίτευξη της διεπιστημονικής προσέγγισης δημιουργήθηκε ένα σενάριο μάθησης, στο οποίο επιχειρήθηκε ο συνδυασμός των Μαθηματικών με το γνωστικό αντικείμενο της Φυσικής.
Ο σκοπός της έρευνας είναι τόσο η κατανόηση των Μαθηματικών πάνω σε μια συγκεκριμένη ενότητα, αυτή της «Πρόσθεσης & αφαίρεσης κλασμάτων», με παράλληλη συσχέτισή τους με τη Φυσική, επισημαίνοντας την σπουδαιότητα της διδασκαλίας τους, αναπτύσσοντας ταυτόχρονα σημαντικές δεξιότητες. Προς επίρρωση αυτού του στόχου, συμμετείχαν στο εξ αποστάσεως εκπαιδευτικό πρόγραμμα περίπου 30 εκπαιδευόμενοι, και τα δεδομένα αυτών χρησιμοποιήθηκαν για τη διερεύνηση των ερευνητικών ερωτημάτων που παρουσιάζονται ενδελεχώς στην εργασία.
Από τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων που συλλέχθηκαν από τη διεξαγωγή της πειραματικής διαδικασίας φάνηκε να υπάρχει επαλήθευση των εναλλακτικών υποθέσεων που τέθηκαν σύμφωνα με τα ερευνητικά ερωτήματα. Συνεπώς, προκύπτει πως η εκπαιδευτική παρέμβαση ήταν πετυχημένη ως προς την επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων. Ολοκληρώνοντας, στο τέλος της εργασίας παρουσιάζονται κάποιες προτάσεις για περαιτέρω έρευνα.