Ανάλυση κλάδου γενοσήμων φαρμάκων στην Ελλάδα
The generics market in Greece
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Γενόσημα ; Αγορά γενοσήμων ; Πατέντες ; Φαρμακοβιομηχανίες ; ΕΟΦ ; ΦάρμακαΠερίληψη
Ένας από τους πλέον σημαντικούς τομείς στην οικονομική ζωή κάθε κράτους, αλλά ταυτόχρονα και τους πιο πολύπλοκους είναι αυτός της Υγείας. Κάθε χώρα στοχεύει στην επίτευξη της μέγιστης δυνατής απόδοσης στην υγεία, συνδυάζοντάς την πάντα με το μικρότερο δυνατό κόστος, μέσω του υγειονομικού συστήματος που διαμορφώνει. Οι συνολικές δαπάνες του συστήματος υγείας προκύπτουν ως άθροισμα των νοσοκομειακών, ιατρικών και φαρμακευτικών δαπανών.
Οι φαρμακευτικές δαπάνες συμπεριλαμβάνουν το πόσο που δαπανάται τόσο για πρωτότυπα φάρμακα, εντός και εκτός πατέντας, όσο και για γενόσημα. Η προσπάθεια για περιορισμό του προϋπολογισμού υγείας, σε ατομικό αλλά και κρατικό επίπεδο, έχει οδηγήσει στην προώθηση γενόσημων φαρμάκων, κυρίως λόγω της χαμηλής τιμής τους. Στην Ελλάδα δε, στα πλαίσια και των οικονομικών μέτρων που ελήφθησαν στα πλαίσια της 10ετούς και πλέον, οικονομικής κρίσης, έχουν τεθεί συγκεκριμένοι στόχοι χρήσης γενοσήμων φαρμάκων.
Όμως, παρά τη δυνατότητα που προσφέρουν για εξοικονόμηση πόρων, τα γενόσημα σημειώνουν ακόμη ιδιαίτερα χαμηλά ποσοστά διείσδυσης στην αγορά. Αυτό εγείρει ερωτήματα σχετικά με την ευαισθητοποίηση, την αντίληψη και την προτίμηση για τα γενόσημα από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη του τομέα αυτού, δηλαδή τους επαγγελματίες υγείας, τους ασθενείς, αλλά και τους δυνητικούς καταναλωτές των ιατροτεχνολογικών προϊόντων αυτών.
Η παρούσα εργασία στοχεύει αρχικά να παρουσιάσει μία επικαιροποιημένη εικόνα του φαρμακευτικού κλάδου της αγοράς, αναφορικά με τα γενόσημα φάρμακα, τόσο από την πλευρά της παραγωγής και διακίνησής τους στην παγκόσμια αγορά, όσο και από την πλευρά της κατανάλωσής τους στην εγχώρια αγορά. Εν συνεχεία, κρίνεται σκόπιμο να εξεταστεί με τη διεξαγωγή στοχευμένης έρευνας η αντίληψη, αλλά και η πρόθεση αγοράς, για την κατηγορία αυτή φαρμάκων από διάφορες ομάδες ενδιαφέροντος (επαγγελματίες υγείας κατηγοριοποιημένους σε ιατρούς, υγειονομικό προσωπικό και φαρμακοποιούς, ασθενείς και ευρύ καταναλωτικό κοινό). Τέλος, γίνεται προσπάθεια προσδιορισμού των αιτιών του εντοπιζόμενου βαθμού διείσδυσης (μειωμένου ή και αυξημένου) στην εγχώρια αγορά, αλλά και πρότασης λύσεων που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν με σκοπό τη διεύρυνση της χρήσης γενοσήμων.