Τα πολιτιστικά κέντρα ως μέσο ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος στον τουρισμό
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Πολιτισμός ; Τουρισμός ; Πολιτιστικά κέντρα ; Στρατηγικό μάνατζμεντ ; Ανταγωνιστικό πλεονέκτημαΠερίληψη
Στην παρούσα εργασία επιχειρείται να εξεταστεί πως ένα πολιτιστικό κέντρο μπορεί να αποτελέσει έναν βασικό μοχλό ανάπτυξης για τον τουρισμό και μέσα από αυτό μια χώρα να καταφέρει να δημιουργήσει ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Η εργασία χωρίζεται σε δύο ενότητες. Η πρώτη ενότητα περιλαμβάνει το θεωρητικό πλαίσιο που απαιτεί η εκπόνηση της εργασίας, ενώ η δεύτερη ενότητα περιέχει την μελέτη περίπτωση (case study) για το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Η μεθοδολογική προσέγγιση που χρησιμοποιήθηκε για το θεωρητικό πλαίσιο είναι η συλλογή στοιχείων από ελληνική και ξενόγλωσση βιβλιογραφία, καθώς και η παρουσίαση δεδομένων από πρωτογενείς έρευνες στον χώρο του τουρισμού με σκοπό την σύνδεση των πολιτιστικών κέντρων με τον τουρισμό. Στην δεύτερη ενότητα αρχικά έγινε παρουσίαση του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και στην συνέχεια με την χρήση στοιχείων για το στρατηγικό μάνατζμεντ από την ελληνική και ξενόγλωσση βιβλιογραφία, έγινε προσπάθεια εφαρμογής τους με σκοπό την ανάλυση του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος του ιδρύματος.
Πιο συγκεκριμένα:
Στο πρώτο κεφάλαιο παρουσιάζονται βασικοί ορισμοί του πολιτισμού και γενικότερα της πολιτισμική βιομηχανίας. Μέσα από αυτές τις έννοιες γίνεται αντιληπτή η σημαντικότητα του πολιτισμού για μια χώρα.
Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται σαφής αναφορά στις έννοιες του τουρισμού, καθώς και αναλύονται σημαντικά τα είδη τουρισμού. Επιπλέον δίνεται έμφαση στα χαρακτηριστικά του τουριστικού προϊόντος έτσι όπως αυτό έχει την μορφή του σήμερα αλλά και στις ανάγκες του τουρίστα-επισκέπτη.
Στην συνέχεια το τρίτο κεφάλαιο αναλύεται η έννοια του πολιτιστικού τουρισμού αλλά και οι ανάγκες του πολιτιστικού τουρίστα. Επιπλέον παρουσιάζονται τα βασικά μεγέθη του ελληνικού τουρισμού καθώς και το είδος των τουριστών που επιλέγουν την Ελλάδα ως προορισμό, ενώ δίνεται έμφαση και στα χαρακτηριστικά τους.
Στο τέταρτο κεφάλαιο γίνεται μια περιγραφή των όρων του μάνατζμεντ ενώ στην συνέχεια αναλύεται η σημαντικότητα του στρατηγικού μάνατζμεντ για μια επιχείρηση-οργανισμό. Επίσης αναλύονται οι ιδιαιτερότητες που υπάρχουν στο στρατηγικό μάνατζμεντ πολιτιστικών οργανισμών
Το πέμπτο κεφάλαιο περιλαμβάνει την μελέτη του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος που είναι ένας πολιτιστικός οργανισμός με μεγάλη σημασία για την Ελλάδα. Σκοπός του κεφαλαίου αυτού είναι η ανάλυση του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος του ιδρύματος καθώς και η παρουσίαση των στρατηγικών που ακολουθεί. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού, χρησιμοποιήθηκε η ανάλυση P.E.S.T. που αφορά το έμμεσο ανταγωνιστικό περιβάλλον, καθώς και με το υπόδειγμα των πέντε δυνάμεων του PORTER αναλύθηκε το άμεσο ανταγωνιστικό περιβάλλον του οργανισμού. Επιπλέον για την περαιτέρω ανάλυση του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος του οργανισμού χρησιμοποιήθηκε ανάλυση SWOT.
Τέλος παρουσιάζονται τα συμπεράσματα της εργασίας τα οποία προέκυψαν από τον συνδυασμό του θεωρητικού πλαισίου και των στοιχείων που αντλήθηκαν από τη ανάλυση της μελέτης περίπτωσης (case study) του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Επιπλέον παρουσιάζονται μελλοντικές προτάσεις για ανάλυση και περαιτέρω ανάδειξη του σκοπού του ιδρύματος, αλλά και πως το αντιλαμβάνονται οι τουρίστες που το επισκέπτονται.