Ηλεκτρονικό εμπόριο και ζητήματα εδαφικότητας ηλεκτρονικών δικτύων διανομής
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Επιχειρηματικά μοντέλα συναλλαγών ; Ηλεκτρονικό επιχειρείν ; Ρήτρα γεωγραφικής αποκλειστικότητας ; Σύστημα διανομής ; Ενεργητικές / παθητικές πωλήσεις ; Διαδίκτυο ; Geo-blockingΠερίληψη
Πριν από κάποιες δεκαετίες, το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν ήταν τόσο εξελιγμένο, λόγω του ότι η τεχνολογία δεν ήταν σε πλήρη άνθηση. Πλέον, η ταχύτητα διάδοσης των σύγχρονων τεχνολογικών μέσων, σε συνδυασμό με τον ρυθμό ανάπτυξης και εφαρμογής οικονομιών κλίμακας, το έχουν φέρει στο προσκήνιο. Εισάγεται έτσι, ένας νέος τρόπος με τον οποίο κάθε επιχείρηση έχει τη δυνατότητα μέσω του διαδικτύου να πραγματοποιήσει αγορές και πωλήσεις προϊόντων, υπηρεσιών και πληροφοριών με ηλεκτρονικό τρόπο. Πέρα από τα χαρακτηριστικά του ηλεκτρονικού εμπορίου και των συνακόλουθων καινοτόμων επιχειρηματικών μοντέλων, οι θεωρητικές προκλήσεις του τομέα, καθώς και τα πλείστα εμπειρικά παραδείγματα, καθιστούν αναγκαία την περαιτέρω διερεύνησή του. Αν και το ηλεκτρονικό εμπόριο γίνεται μέρα με τη μέρα, κομμάτι της καθημερινότητας των ανθρώπων, εντούτοις το θεσμικό πλαίσιο που περιβάλλει τις συναλλαγές του παραμένει ασαφές, εντείνοντας κατά αυτόν τον τρόπο τις προσπάθειες συγκεκριμενοποίησης και άρσης της αρνητικής του διάστασης.
Ένα άλλο ζήτημα, άρρηκτα συνδεδεμένο με την μελέτη του ηλεκτρονικού εμπορίου, είναι η εδαφικότητα των ηλεκτρονικών δικτύων διανομής. Η τμηματοποίηση της ηλεκτρονικής αγοράς, ως αποτέλεσμα των εδαφικών περιορισμών στις συμφωνίες διανομής, θέτει μία ιδιαίτερη προβληματική για το δίκαιο του ανταγωνισμού. Η δραστηριοποίηση στο χώρο του διαδικτύου συνεπάγεται αυτομάτως την κατάργηση των εδαφικών ορίων. Γίνεται όμως να τεθούν όρια στο διαδίκτυο, όταν η φύση του είναι ακριβώς αντίθετη; Στην πραγματικότητα, η ρήτρα γεωγραφικής αποκλειστικότητας, εξετάζεται υπό το πρίσμα αφενός της συμβατικής σχέσης μεταξύ προμηθευτή και διανομέα, και αφετέρου από τον προσδιορισμό της συνδιαλλαγής (ενεργητική/παθητική). Η κατανομή των γεωγραφικών αγορών δραστηριοποίησης του δικτύου οδηγεί μακροπρόθεσμα στην στεγανοποίηση του συνόλου της αγοράς και η εξάλειψη του φαινομένου τελεί σε άμεση συνάρτηση με την θεραπεία των αδυναμιών του.
Στην παρούσα εργασία η θεματική αφορά την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και την ανάλυση των ζητημάτων εδαφικότητας των ηλεκτρονικών δικτύων διανομής.