Ωριμότητα εφοδιαστικής αλυσίδας και χρηματοοικονομική επίδοση
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Εφοδιαστική αλυσίδα ; Χρηματοοικονομική επίδοση ; Ωριμότητα διαδικασιών στην εφοδιαστική αλυσίδα ; Scor model ; Διοίκηση ολικής ποιότηταςΠερίληψη
Στις σύγχρονες επιχειρήσεις, η διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας αποκτά όλο και αυξανόμενη σημασία και θεωρείται ένα πεδίο με απεριόριστες δυνατότητες όχι μόνο ως προς την εξοικονόμηση πόρων αλλά και ως προς τη δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, απαραίτητου για την επικράτηση έναντι του έντονου παγκόσμιου ανταγωνισμού.
Έτσι, η διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας περιλαμβάνει όχι μόνο τη φυσική μεταφορά των εμπορευμάτων, αλλά «απλώνεται» σε ένα μεγαλύτερο εύρος λειτουργιών που περιλαμβάνει και την μεταφορά πληροφοριών, διαχείριση πληρωμών, δέσμευση πόρων κ.α. και όχι μόνο εντός του κλειστού κυκλώματος του οργανισμού αλλά από τον προμηθευτή του προμηθευτή ενός οργανισμού έως τον πελάτη του πελάτη του.
Για την καλύτερη διαχείριση των διαδικασιών της εφοδιαστικής αλυσίδας δημιουργήθηκε το SCOR model (Supply Chain Operations Reference model) από το Supply Chain Council σε συνεργασία με τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κόσμου, ένα μοντέλο αναφοράς διαδικασιών όπου αναφέρονται το σύνολο των βέλτιστων πρακτικών στο χώρο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Το μοντέλο χαίρει ευρείας αναγνώρισης παγκοσμίως και τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι οργανισμοί το χρησιμοποιούν για την βελτίωση της απόδοσής τους.
Στη παρούσα εργασία, χρησιμοποιήθηκαν δύο ακαδημαϊκά τεστ/ερωτηματολόγια που βασίστηκαν στο SCOR model για τον εντοπισμό της ωριμότητας των διαδικασιών της εφοδιαστικής αλυσίδας των επιχειρήσεων, δηλαδή σε τι βαθμό προσεγγίζει ο τρόπος της διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας τις βέλτιστες πρακτικές που προτείνει το μοντέλο.
Για την εκπόνηση της παρούσας διπλωματικής εργασίας χρησιμοποιήθηκαν δεδομένα αλλά και συνεντεύξεις στελεχών από μεγάλη Α.Ε που δραστηριοποιείται στον ευρύτερο εμπορικό και βιομηχανικό κλάδο Αφού εντοπίστηκαν σημεία και διεργασίες που η επιχείρηση πλησιάζει αρκετά τις βέλτιστες πρακτικές στη διαχείριση της εφοδιαστικής της αλυσίδας, εντοπίστηκαν παράλληλα και σημεία που ο τρόπος λειτουργίας απέχει αρκετά από τις βέλτιστες πρακτικές.
Παράλληλα, έγινε η χρηματοοικονομική ανάλυση της εταιρείας που στηρίχθηκε κυρίως στη χρήση αριθμοδεικτών. Μετά από συνεντεύξεις με τα στελέχη της επιχείρησης για τα ευρήματα των ερωτηματολογίων, εντοπίστηκαν οι περιοχές βελτίωσης της εφοδιαστικής αλυσίδας για την βελτίωση της χρηματοοικονομικής επίδοσης της επιχείρησης.