Η στρατηγική της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης στις σύγχρονες επιχειρήσεις
Master Thesis
Συγγραφέας
Κοτροπούλου, Δέσποινα
Ημερομηνία
2018-07-18Επιβλέπων
Πέκκα - Οικονόμου, ΒικτωρίαΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Εταιρική κοινωνική ευθύνη ; Επιχειρήσεις ; Αειφόρος ανάπτυξη ; Στρατηγικός σχεδιασμός ; Κοινωνική πολιτικήΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να παρουσιάσει να οφέλη από την
εφαρμογή της κοινωνικής υπευθυνότητας στις επιχειρήσεις ως μέρος της στρατηγικής τους,
με στόχο την επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.
Αρχικά, στο πρώτο κεφαλαίο αναλύεται η έννοια, ο θεσμός και τα χαρακτηριστικά της εταιρικής
κοινωνικής ευθύνης μέσα από αναλύσεις και συμπεράσματα τόσο της εγχώριας, όσο και της
διεθνούς επιστημονικής βιβλιογραφίας των τελευταίων ετών.
Έπειτα, στο δεύτερο κεφάλαιο αναλύεται η βασική τριπλή αρχή της ΕΚΕ που είναι η
οικονομική, η περιβαλλοντική και η κοινωνική καθώς επίσης αναφέρονται οι διαστάσεις της
και τα πεδία εφαρμογής αυτής. Σε αυτό το κεφάλαιο θα αναπτυχθούν τα οφέλη που πηγάζουν
από την υιοθέτηση σχετικών πρακτικών, τόσο για την επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης του
γενικότερου περιβάλλοντος όσο και για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων,
συσχετίζοντας τις έννοιες ΕΚΕ και βιώσιμη ανάπτυξη. Επιπρόσθετα αναλύεται η συσχέτιση
της ΕΚΕ με την έννοια της εταιρικής διακυβέρνησης, δεδομένου του στοιχείου ηθικής που
διαμορφώνει την δεύτερη στις σύγχρονες επιχειρήσεις.
Στο τρίτο κεφάλαιο πραγματοποιείται ανάλυση της σύνθεσης του σύγχρονου επιχειρηματικού
περιβάλλοντος και παρουσιάζεται η διαδικασία στρατηγικού σχεδιασμού μιας επιχειρηματικής
μονάδας. Αυτή πραγματοποιείται με έλεγχο του εξωτερικού και εσωτερικού περιβάλλον εκ
των οποίων προκύπτει η ανάλυση SWOT και αποτυπώνει τις ευκαιρίες - απειλές του
εξωτερικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, καθώς και τις δυνάμεις - αδυναμίες του
εσωτερικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Στη συνέχεια αναλύεται το ευρύτερο / μάκρο-
περιβάλλον των επιχειρήσεων, με τις διαστάσεις που το διαμορφώνουν, την κοινωνικό-
πολιτιστική, την πολιτικό-νομική, την οικονομική και την τεχνολογική. Τέλος, αναλύεται το
άμεσο / μίκρο-περιβάλλον επιχειρήσεων, μέσω της χρήσης του υποδείγματος του
Porter.Ακολουθεί η ανάλυση του εσωτερικού περιβάλλοντος και η επιλογή , διαμόρφωση και
υλοποίηση της στρατηγικής. Με την επιλογή της κατάλληλης στρατηγικής επιτυγχάνεται το
ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Στο τέταρτο κεφαλαίο αναλύονται οι τρόποι εφαρμογής της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, οι
τρόποι δημοσιοποίησης της, οι δείκτες μέτρησης για την αξιολόγηση της και τα υφιστάμενα
πρότυπα που έχουν δημιουργηθεί για την ΕΚΕ. Περιληπτικά ,η εταιρική κοινωνική ευθύνη
εφαρμόζεται με τα στάδια του προγραμματισμού, της δράσης, του ελέγχου και της
αποτίμησης, ολοκληρώνεται δε με την ανατροφοδότηση. Οι δείκτες μέτρησης είναι μια σειρά
από πρότυπα που βοηθούν τις επιχειρήσεις να αξιολογήσουν ορθά τη χρήση της ΕΚΕ. Τέλος,
στο κεφάλαιο αυτό αναγράφονται οι τρόποι που μπορεί η επιχείρηση να παραθέσει δημόσια
της πρακτικές που εφαρμόζει καθώς η παρακολούθηση των αποτελεσμάτων από το κοινό
είναι σημαντικός παράγοντας της εξέλιξής της.
Στο πέμπτο και τελευταίο κεφαλαίο αναγράφονται τα πλεονεκτήματα και κάποια ενδεχόμενα
μειονεκτήματα της ΕΚΕ από την εφαρμογή της στρατηγικής της στις επιχειρήσεις.