Πρώτη εισαγωγή στο χρηματιστήριο: η σχέση υποτιμολόγησης και αναγνωρισιμότητας
Initial Public Offerings: underpricing and firm reputation
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Initial Public Offering (IPO) ; Υποτιμολόγηση ; Χρηματιστήρια ; Χρηματιστήριο του Λονδίνου ; Πατέντες ; ΑναγνωρισιμότηταΠερίληψη
Στην παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζουμε το φαινόμενο της υποτιμολόγησης των IPOs στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου. Στόχος της έρευνας μας είναι να εξετάσουμε αν η υποτιμολόγηση επηρεάζεται από την αναγνωρισιμότητα μιας εταιρίας. Για να ποσοτικοποιήσουμε την αναγνωρισιμότητα χρησιμοποιήσαμε ως μεταβλητή τον αριθμό των πατεντών που κατέχει μια εταιρία πριν την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο καθώς σύμφωνα με τη θεωρία περί πατεντών, όταν μια εταιρία κατoχυρώνει μια πατέντα δημοσιεύει πληροφορίες σχετικά με τις καινοτομίες της προς το κοινό. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνει το πληροφοριακό περιεχόμενο που διαθέτει προς τους επενδυτές άρα γίνεται πιο «αναγνωρίσιμη» στους επενδυτές. Η μέχρι τώρα έρευνα καταλήγει στο ότι υπάρχει σημαντική θετική συσχέτιση μεταξύ των αιτήσεων για διπλώματα ευρεσιτεχνίας και της απόδοσης του IPO.
Τα αποτελέσματα της ανάλυσης μας έδειξαν ότι αριθμός των πατεντών που κατέχει μια εταιρία επηρεάζει την υποτιμολόγηση της και μάλιστα αρνητικά όπως αναμέναμε βάσει βιβλιογραφίας. Επίσης βρήκαμε ότι στατιστικά σημαντικά και αρνητικά, επηρεάζει την υποτιμολόγηση το ποσοστό διακράτησης μετοχών από τους παλιούς ιδιοκτήτες και τα έσοδα από το IPO ενώ θετικά επηρεάζει η μεταβλητή ΑΙΜ η οποία έπαιρνε την τιμή 1 όταν η εταιρία έκανε εισαγωγή στο ΑΙΜ. Τέλος βρήκαμε ότι η υποτιμολόγηση μιας εταιρίας δεν επηρεάζεται από το αν ανήκει στον τεχνολογικό κλάδο και από τις τιμές των χρηματοοικονομικών δεικτών Earnings per Share και Total Debt/Equity Value.