Κόστος καινοτομίας:τρόποι υπολογισμού του και οι επιπτώσεις του στην λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων
Cost of innovation:methods of calculation and its impact on business decisions
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Καινοτομία ; Μοντέλα καινοτομίας ; Επιχειρηματικότητα ; Λήψη αποφάσεων ; ΤεχνολογίαΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική πραγματεύεται και εξετάζει τις έννοιες της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας καθώς και τον τρόπο που αυτές σχετίζονται. Πιο συγκεκριμένα, μέσω της βιβλιογραφικής ανασκόπησης περιγράφεται η έννοια της καινοτομίας γενικότερα και ο ρόλος που διαδραματίζει στις σύγχρονες επιχειρήσεις. Επίσης γίνεται μία προσπάθεια να αναλυθεί ο τρόπος υπολογισμού του κόστους καινοτομίας και να περιγραφεί η συνεισφορά αυτού στη λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων, αρχικά σε θεωρητικό επίπεδο και στη συνέχεα σε πρακτικό επίπεδο μελετώντας την περίπτωση μίας πολυεθνικής επιχείρησης της 3Μ.
Η διπλωματική εργασία διαρθρώνεται σε οκτώ επιμέρους κεφάλαια. Το πρώτο κεφάλαιο, το οποίο αποτελεί και την εισαγωγή του παρόντος συγγράμματος, περιλαμβάνει μια συνοπτική παρουσίαση των εννοιών που πραγματεύεται η εργασία, όπως αυτή της καινοτομίας, της επιχειρηματικότητας, της παγκόσμιας οικονομίας, της πολυεθνικής εταιρείας και των σχέσεων που διαμορφώνονται μεταξύ αυτών. Στο δεύτερο κεφάλαιο αποσαφηνίζονται οι όροι που είναι σχετικοί με το θέμα της καινοτομίας, γίνεται διαχωρισμός του όρου αυτού από την εφεύρεση και τονίζεται η σημαντικότητά της, τέλος περιγράφονται οι μορφές καινοτομίας καθώς και τα διάφορα μοντέλα καινοτομίας είτε με βάση την πηγή προέλευσης είτε με βάση τις επιπτώσεις. Στο τρίτο κεφάλαιο γίνεται ανασκόπηση του όρου της επιχειρηματικότητας και αναφέρονται τα είδη της επιχειρηματικότητας όπως επίσης και οι παράγοντες που την επηρεάζουν. Επιπρόσθετα, αναλύονται σημαντικά θέματα όπως η ανάπτυξη και η αξιολόγηση του επιχειρηματικού σχεδίου, η διαδικασία λήψης αποφάσεων στα πλαίσια των επιχειρήσεων και ο ρόλος της κοστολόγησης στη λήψη αποφάσεων. Στο τέταρτο κεφάλαιο γίνεται η σύνδεση των δύο όρων και περιγράφεται η σχέση καινοτομίας και επιχειρηματικότητας. Επιπλέον αναλύονται οι μέθοδοι μέτρησης της καινοτομίας μίας επιχείρησης. Όσον αφορά στο πέμπτο κεφάλαιο της εργασίας, εδώ αναφέρεται η έννοια του κόστους καινοτομίας και οι τρόποι υπολογισμού του κόστους καινοτομίας στα πλαίσια μιας πολυεθνικής επιχείρησης. Αναλυτικότερα, σε αυτό το κεφάλαιο γίνεται ανασκόπηση του όρου της πολυεθνικής επιχείρησης και της τεχνολογικής προόδου ώστε να τονιστεί ο ρόλος που διαδραματίζουν οι πολυεθνικές επιχειρήσεις στη μεταφορά της νέας τεχνολογίας. Τέλος, παρουσιάζονται οι σημαντικότεροι δείκτες στατιστικών μετρήσεων επιστήμης και τεχνολογίας στις πολυεθνικές επιχειρήσεις για να περάσουμε στο επόμενο κεφάλαιο όπου αναλύονται οι μέθοδοι αξιολόγησης της καινοτομίας. Στο έβδομο κεφάλαιο περιγράφεται η μελέτη περίπτωσης της πολυεθνικής εταιρίας 3Μ, η οποία διεξήχθη με σκοπό να εξεταστεί ο τρόπος υπολογισμού του κόστους καινοτομίας και οι επιπτώσεις του στη λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων.
Στο τελευταίο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα κύρια συμπεράσματα που εξήχθησαν από τη διπλωματική εργασία. Τα συμπεράσματα της έρευνας καταδεικνύουν ότι η καινοτομία ευδοκιμεί περισσότερο στις πολυεθνικές επιχειρήσεις και γενικότερα σε μεγάλες επιχειρήσεις, καθώς έχουν μεγαλύτερη δυνατότητα επενδύσεων σε Ε&Α από ό,τι οι μικρότερες επιχειρήσεις κι έτσι απορροφούν πιο εύκολα το κόστος καινοτομίας. Επισημαίνεται η σχέση ανταγωνισμού και καινοτομίας, αποδεικνύοντας μάλιστα πως ο τέλειος ανταγωνισμός ευνοεί την καινοτομία μιας και παρέχει στις επιχειρήσεις μεγαλύτερα κίνητρα από το μονοπώλιο για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών. Τέλος, συνάγεται το συμπέρασμα πως το κόστος καινοτομίας επηρεάζει άμεσα τις αποφάσεις της διοίκησης, αφού βασικό κίνητρο της πραγματοποίησης της Ε&Α είναι το κέρδος τη στιγμή που οι διοίκηση λαμβάνει αποφάσεις με στόχο την αύξηση της κερδοφορίας της επιχείρησης.