Στρατηγικός σχεδιασμός ιατρικού τουρισμού στην Ελλάδα
Strategic planning for medical tourism in Greece
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ιατρικός τουρισμός ; Εναλλακτικός τουρισμός ; Τουριστικές επιχειρήσεις ; Στρατηγικός σχεδιασμός ; Τεχνολογικές καινοτομίες ; Οικονομική ανάπτυξη ; Medical tourism ; Tourist development ; Tourist economy ; Business plan ; Economic development ; Tourist facilitiesΠερίληψη
Η εργασία ασχολείται με την μελέτη του Ιατρικού Τουρισμού, σε συνάρτηση με τις αρχές του Στρατηγικού Μάνατζμεντ και το πώς αυτές μπορούν να εφαρμοστούν στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό και να τις βοηθήσουν να διαγράψουν μία επιτυχημένη πορεία.
Παρουσιάζεται το φαινόμενο του τουρισμού, ορισμοί του καθώς και ιστορικά στοιχεία. Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στην κατάσταση της τουριστικής δραστηριότητας της Ελλάδας και παρατίθεται μια σειρά στατιστικών στοιχείων που αφορούν στην τουριστική κίνηση, στην τουριστική οικονομία και στις τουριστικές υποδομές της χώρας. Γίνεται παρουσίαση των διαφόρων μορφών τουρισμού που υπάρχουν και συνοπτική ανάλυσή τους. Αναλύεται η έννοια και ο ορισμός του ιατρικού τουρισμού και παρουσιάζονται τα βασικά χαρακτηριστικά του.
Αμέσως μετά παρουσιάζεται το νομοθετικό πλαίσιο το οποίο σχετίζεται με αυτή τη μορφή τουρισμού στην Ελλάδα και σχολιάζονται τα τρωτά του σημεία. Για συγκριτικούς λόγους, παρατίθεται η πρόοδος του ιατρικού τουρισμού και οι συνθήκες που επικρατούν σε χώρες του εξωτερικού οι οποίες διακρίνονται σε τέτοιου είδους δραστηριότητες και προσελκύουν μεγάλους αριθμούς «ιατρικών» τουριστών. Συνοψίζονται τα βασικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα που συνεπάγεται η ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού τόσο για τη χώρα-προορισμό όσο και για τους τουρίστες-ασθενείς. Τέλος, τονίζεται ο κρίσιμος ρόλος του διαδικτύου στην ανάπτυξη του τουρισμού υγείας, καθώς μπορεί να αποτελέσει σημαντικό μέσο προώθησης αλλά και κανάλι διανομής των προσφερόμενων τουριστικών πακέτων. Παρουσιάζονται επίσης οι βασικές θεωρίες του Στρατηγικού Μάνατζμεντ που ανιχνεύτηκαν στην παγκόσμια βιβλιογραφία και οι οποίες μπορούν να αποτελέσουν οδηγό επιτυχίας στην πορεία μιας επιχείρησης ιατρικού τουρισμού.
Αναφέρεται η σχέση του στρατηγικού μάνατζμεντ, δίνεται ο ορισμός του και αναλύονται οι βασικές λέξεις κλειδιά του. Ταυτόχρονα υπογραμμίζονται οι θεωρίες ανίχνευσης του γενικευμένου και κλαδικού εξωτερικού περιβάλλοντος μιας επιχείρησης (PEST ανάλυση και πέντε δυνάμεις του Porter) και δίνεται έμφαση στην ανίχνευση του εσωτερικού περιβάλλοντός της (πόροι, ικανότητες αλυσίδα αξίας). Κατά την διαμόρφωση της στρατηγικής παρατίθενται η ανάλυση SWOT και τα επίπεδα της στρατηγικής.
Παρουσιάζονται αναλυτικά οι επιχειρησιακές (corporate) στρατηγικές, οι επιχειρηματικές (business) στρατηγικές και οι λειτουργικές (functional) στρατηγικές και τέλος γίνεται μία αναφορά στις ιδιαιτερότητες του Στρατηγικού Μάνατζμεντ στις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών.