Διαδικασιοστρεφές σύστημα ηλεκτρονικής μάθησης για εκπαίδευση επαγγελματιών υγείας στον ηλεκτρονικό φάκελο ασθενή
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ηλεκτρονική μάθηση ; Ηλεκτρονικός Φάκελος Ασθενών (ΗΦΑ) ; Ασθενείς ; Επαγγελματίες υγείας ; Νοσηλευτικό προσωπικό ; Εξ αποστάσεως εκπαίδευση ; e-HealthΠερίληψη
Η εποχή που ζούμε χαρακτηρίζεται από την ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας και
την ενσωμάτωση της στους περισσότερους τομείς της ζωής. Με την διείσδυση των
τεχνολογιών αιχμής στον ιατρικό κόσμο καταρρίπτονται αντικειμενικά εμπόδια που
υπήρχαν στο παρελθόν, ενώ ταυτόχρονα είναι διαθέσιμα τα απαραίτητα εργαλεία και οι
μέθοδοι για την παροχή βελτιωμένων υπηρεσιών υγείας πιο αποτελεσματικών και
περισσότερο αξιόπιστων. Συγκεκριμένα,η κοινωνία των Πληροφοριών αλλάζει ριζικά τον
τομέα της Υγείας, εισάγοντας αλλαγές στη διαχείριση των συστημάτων αρχειοθέτησης
ιατρικών δεδομένων, οι οποίες στοχεύουν στη σωστή διαχείριση των ιατρικών
πληροφοριών ενός ασθενούς. Αυτό συμβαίνει επειδή στην ιατρική επιστήμη, όλο και
περισσότερο διαπιστώνεται η ανάγκη για τη συγκέντρωση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου
όγκου πληροφοριών για την πληρέστερη εικόνα της υγείας ενός ασθενή. Έχει
δημιουργηθεί δηλαδή η ανάγκη για εύκολη πρόσβαση στο σύνολο των δεδομένων ενός
ασθενή, η επεξεργασία των οποίων θα έχει σαν αποτέλεσμα την διεξαγωγή σωστών
συμπερασμάτων σε ό,τι αφορά την εικόνα των ιατρικών εξετάσεων και των μελλοντικών
ενεργειών που αφορούν τον ασθενή. Άρα τελικά η ανάγκη για δημιουργία και
ενσωμάτωση του ιατρικού φακέλου σε όσα στάδια και σημεία της ιατροφαρμακευτικής
φροντίδας μοιάζει πλέον επιτακτική.
Παρά τις εξελίξεις όμως, ο κλάδος των επιστημών υγείας φαίνεται να χωλένει στο
θέμα της υιοθέτησης νέων τεχνολογιών στα διάφορα στάδια της εφαρμογής τους. Στην
Ελλάδα δεν χρησιμοποιούνται ευρέως τα Πληροφοριακά Συστήματα Υγείας εξαιτίας
σημαντικών ελλείψεων εκπαιδευμένου και εξειδικευμένου προσωπικού. Αυτό οφείλεται
πρώτον στην απουσία -από τον τακτικό προϋπολογισμό των φορέων υγείας- ικανού
ποσοστού επενδύσεων για την ανάπτυξη της πληροφορικής και δεύτερον στην έλλειψη
εκπαιδευτικών προγραμμάτων επιμόρφωσης σχετικά με την χρήση και αξιοποίηση των
Συστημάτων αυτών.
Η υλοποίηση τέτοιων επιμορφωτικών προγραμμάτων τα οποία όμως θα μπορούν να
εξελίσονται εξ αποστάσεως και δεν θα απαιτούν τη φυσική παρουσία των εκπαιδευόμενων
φαίνεται να δίνει τη λύση στο παραπάνω πρόβλημα. Η ηλεκτρονκή μάθηση και τα
συστήματα που την υποστηρίζουν προσφέρουν ένα πλήθος πλεονεκτημάτων στους
επαγγελαμτίες υγείας. Το διαφορετικό μορφωτικό επιέπεδο των οποίων και τα απαιτητικά
τους ωράρια θα καθιστούσαν αδύνατη μια παραδοσιακή μέθοδο διδασκαλίας ενώ με τη
συμμετοχή τους σε προγράμματα εξ’αποστάσεως εκπαίδευσης μπορούν να έχουν
πρόσβαση οποτεδήποτε και από οπουδήποτε στον εκπαιδευτικό υλικό (βίντεο,
κείμενο, εικόνες).
Τα συστήματα που έχουν δημιουργηθεί για να υποσηρίξουν την ηλεκτρονική
μάθηση, μπορούν να γίνουν περισσότερο αποδοτικά όταν υλοποιηθούν με βάση την
Τεχνολογία Ροής Εργασίας. Η τεχνολογία αυτή βοηθάει στο να παρέχονται εναλλακτικοί
διάδρομοι μάθησης ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες και τα στυλ μάθησης των
εκαπιδευόμενων. Επιπλέον παρέχονται οι σωστές δραστηριότητες, στον σωστό μαθητή,
τη σωστή στιγμή και έτσι οι εκπαιδευόμενοι δεν χάνονται μέσα στο πλήθος των
πληροφοριών που αναρτώνται από τον εκπαιδευτικό. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από τον
ορισμό της σειράς των δραστηριοτήτων και την υποστήριξη διαφορετικών μοντέλων
διαδιακασίας (workflow models). Οι δραστηριότητες της μάθσης μοντελοποιούνται και
διαχειρίζονται ως επιχειρησιακές διαδικασίες ακολουθώντας ένας σαφώς ορισμένο
πρότυπο.
Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η υλοποίηση ενός
διαδικασιοστρεφούς συστήματος ηλεκτρονικής μάθησης για την εκπαίδευση των
επαγγελματιών υγείας στο γνωστικό αντικείμενο του ηλεκτρονικού φακέλου ασθενούς
(ΗΦΑ). Πιο συγκεκριμένα με βάση το εργαλείο BPM Studio της Oracle, υλοποιείται ένα
εκπαιδευτικό πρόγραμμα υπό τη μορφή σεμιναρίου. Αυτό το επιμορφωτικο πρόγραμμα θα
εφαρμόζει τη θεωρία της μικτής μάθησης και με τη βοήθεια της στρατηγικης μάθησης
άμεση διδασκαλία θα στοχεύει στην παροχή των κατάλληλων γνώσεων στους
εκπαιδευόμενους-επαγγελματίες υγείας, προκειμένου να καταστούν ικανοί να
συμμετέχουν στην ανάπτυξη και λειτουργία συστημάτων και υπηρεσιών ηλεκτρονικής
υγείας.