Η κοινωνικοοικονομική και περιβαλλοντική βιωσιμότητα του Northern Sea Route – Σύγκριση με το Σουέζ
Λέξεις κλειδιά
Northern Sea Route ; Εξοικονόμηση κόστους ; Βιωσιμότητα ; Κλιματική αλλαγή ; Τήξη των πάγων ; Cost efficiency ; Viability ; Climate change ; Ice thawΠερίληψη
Η κλιματική αλλαγή έχει προκαλέσει μεγάλες αλλαγές στο σύνολο του πλανήτη, σε
περιβαλλοντικό, οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο. Οι αλλαγές αυτές είναι ορατές
και στην Αρκτική, με σημαντικότερη την αύξηση της θερμοκρασίας και την τήξη των
πάγων. Ως αποτέλεσμα αυτού, έχουν δημιουργηθεί νέες θαλάσσιες δίοδοι, τις οποίες
τις τελευταίες δεκαετίες χρησιμοποιούν τα πλοία. Η σημαντικότερη από αυτές τις
διόδους, το Northern Sea Rout (NSR), ίσως είναι ο πιθανό αντικαταστάτης του
παραδοσιακού τρόπου να ταξιδέψει κανείς από την Ευρώπη στην Ασία, δηλαδή μέσω
του Σουέζ, διανύοντας 40% μικρότερη απόσταση. Συγκρίνοντας αυτές τις δύο
επιλογές, βλέπει κανείς ότι το Σουέζ προς το παρόν παρέχει περισσότερες ευκολίες
και χαμηλότερο κόστος στα επιμέρους, όπως είσοδο στο κανάλι και ασφαλιστικά
premiums, ωστόσο η μικρότερη απόσταση και η εξοικονόμηση καυσίμων καθιστά το
NSR εξαιρετικά δελεαστικό. Είναι αναμενόμενο η μεταφορά της ναυτιλιακής
δραστηριότητας σε μια σχεδόν ανέγγιχτη περιοχή, όπως ο Αρκτικός ωκεανός να
επηρεάσει αρνητικά το περιβάλλον και τους κατοίκους, ωστόσο αναμένεται να φέρει
επανάσταση στα δεδομένα των μεταφορών, αλλά και να φέρει πιο κοντά τους
απομονωμένους κατοίκους της Αρκτικής με τον υπόλοιπο κόσμο. Σήμερα, πάντως, η
χρήση του NSR είναι αποδοτικότερο να γίνει εποχιακά, όταν επικρατούν οι
φιλικότερες καιρικές συνθήκες, σε κάθε περίπτωση όμως είναι ανάγκη οι έρευνες για
τη σωστότερη αξιοποίησή του να συνεχιστούν.