Παιχνιδοποίηση στην ηλεκτρονική μάθηση : σχεδιασμός συστήματος παιχνιδοποίησης και εφαρμογή του στην ηλεκτρονική πλατφόρμα Moodle
Gamification in e learning : designing and implementing a gamified system in the Moodle learning platform
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Παιχνιδοποίηση ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευση ; Αγγλική γλώσσα ; Διαμορφωτική - τελική αξιολόγηση ; Θεωρία του αυτοπροσδιορισμού ; Moodle ; Gamification ; Primary education ; English language ; Formative - final assessment ; Self-Determination TheoryΠερίληψη
Η μεγάλη απήχηση των ηλεκτρονικών παιχνιδιών αποτέλεσε την αφορμή να χρησιμοποιηθούν διάφορα στοιχεία τους και τεχνικές που αφορούν στο σχεδιασμό τους, σε διάφορους τομείς, με στόχο την ενίσχυση της αφοσίωσης και της δραστηριοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού.
Η νέα αυτή τάση ονομάζεται παιχνιδοποίηση και έχει επιφέρει πολύ θετικά αποτελέσματα σε πλαίσια όπως η προώθηση πωλήσεων, οι υπηρεσίες υγείας και τα ιστολογία.
Οι μεγάλες προκλήσεις στο χώρο της εκπαίδευσης, όπου η ενίσχυση των κινήτρων των μαθητών αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα, οδήγησαν στην εφαρμογή της παιχνιδοποίησης στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η επαφή των σύγχρονων μαθητών με on line εφαρμογές, έξυπνες συσκευές και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια έχει ως αποτέλεσμα να αποκαλούνται «ψηφιακοί ιθαγενείς» και ταυτόχρονα καθιστά την ηλεκτρονική μάθηση ως ένα καινοτόμο, εξαιρετικά ενδιαφέρον και αποτελεσματικό μοντέλο εκπαίδευσης.
Οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες ή αλλιώς τα συστήματα διαχείρισης μάθησης αποτελούν τη βασική τεχνολογική υποδομή (λογισμικού) για τα περιβάλλοντα ηλεκτρονικής μάθησης και εξ’αποστάσεως εκπαίδευσης. Το Moodle είναι μία πολύ διαδεδομένη ηλεκτρονική πλατφόρμα, κυρίως στην εκπαίδευση ενηλίκων, η οποία έχει μία πολύ ενεργή και δυναμική κοινότητα χρηστών, με τη βοήθεια των οποίων διαρκώς εξελίσσεται και εμπλουτίζεται. Οι δυνατότητες που προσφέρει την καθιστούν μία πολύ ελκυστική επιλογή για την υλοποίηση της πρακτικής της παιχνιδοποίησης στην εκπαίδευση.
Η εφαρμογή της παιχνιδοποίησης στην εκπαίδευση είναι μία πολλά υποσχόμενη αλλά και ταυτόχρονα νέα τάση και για αυτό το λόγο δημιουργείται η ανάγκη περισσότερης εμπειρικής έρευνας όσον αφορά στα αποτελέσματά της. Η στείρα απόδοση ανταμοιβών μπορεί να έχει αρνητικά αποτελέσματα και αυτό καθιστά αναγκαία την παιδαγωγική υποστήριξη της παιχνιδοποίησης. Η Θεωρία του Αυτοπροσδιορισμού είναι μία θεωρία κινήτρων η οποία μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο στη σωστή εφαρμογή της παιχνιδοποίησης στο χώρο της εκπαίδευσης.
Η παρούσα εργασία ερευνά τα αποτελέσματα της παιχνιδοποίησης στην ενίσχυση των κινήτρων, σε μαθητές της τελευταίας τάξης (ΣΤ΄ τάξης) του δημοτικού σχολείου. Η εφαρμογή της αφορά στη διαμορφωτική και τελική αξιολόγηση των μαθητών στο μάθημα της Αγγλικής γλώσσας και στηρίζεται στην ικανοποίηση των αναγκών των μαθητών, όπως αυτές αναλύονται στη Θεωρία του Αυτοπροσδιορισμού.
Για την τεχνολογική υποστήριξη της παιχνιδοποίησης επιλέχτηκε η ηλεκτρονική πλατφόρμα Moodle. Η καταλληλότητα της παραμετροποίησης του Moodle για την υλοποίηση της παιχνιδοποίησης καθώς και για μαθητές μικρής ηλικίας (11-12 χρόνων) είναι δύο ακόμα ερωτήματα που εξετάζει η συγκεκριμένη ερευνητική μελέτη.