Καταγραφή και ανάλυση της εφαρμογής εργαλείων καινοτομίας στις επιχειρήσεις
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Διοίκηση ολικής ποιότητας ; ΚαινοτομίαΛέξεις κλειδιά
ΕπιχειρήσειςΠερίληψη
Ο σκοπός της συγκεκριμένης διπλωματικής είναι να φέρει σε επαφή τον αναγνώστη
πρώτον με διάφορα εργαλεία διοίκησης τα οποία έχουν γίνει ευρύτερα γνωστά μέσα από
την εφαρμογή της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας σε διάφορες επιχειρήσεις σε όλο το
κόσμο. Είναι γνωστό ότι η Διοίκηση Ολικής Ποιότητας είναι μια φιλοσοφία διοίκησης
η οποία ενσωματώνει την έννοια της συνεχούς βελτίωσης της ποιότητας των προϊόντων
και των υπηρεσιών μιας επιχείρησης με απώτερο σκοπό την όλο και μεγαλύτερη
ικανοποίηση των πελατών της. Δεύτερον, μετά το πέρας της ανάγνωσης της παρούσας
διπλωματικής ο αναγνώστης θα έχει εξοικειωθεί με την έννοια της καινοτομίας στις
επιχειρήσεις, τα είδη αυτής καθώς και τα πλεονεκτήματα που επιφέρει σε αυτές. Η
καινοτομία δεν αφορά μόνο ένα προϊόν το οποίο παράχθηκε και εισάχθηκε στην αγορά
πρώτη φορά από κάποια επιχείρηση ή κάποιο άτομο όπως πολλοί μπορεί λανθασμένα
να πιστεύουν, αφορά επομένως και πρότυπες, καινοτόμες διαδικασίες που μπορεί να
ακολουθούνται από κάποιο άτομο ή κάποια επιχείρηση σε όλα τα βήματα της αλυσίδας
πρόσθεσης αξίας ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Τέλος, στα πλαίσια της
διπλωματικής πραγματοποιείται έρευνα η οποία ουσιαστικά θα απαντήσει σε
ερωτήματα όπως το κατά πόσο η επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι εξοικειωμένες με την
έννοια της καινοτομίας, στοχεύουν στην καινοτομία, εφαρμόζουν την καινοτομία στα
πλαίσια λειτουργίας τους, γνωρίζουν κάποια εργαλεία διοίκησης, εφαρμόζουν εργαλεία
διοίκησης, πιστεύουν ότι τα εργαλεία που χρησιμοποιούν ( ή δεν χρησιμοποιούν αλλά
τα γνωρίζουν) μπορούν να οδηγήσουν στην καινοτομία.
Η οικονομική κρίση είχε ως συνέπεια την συρρίκνωση της καταναλωτικής δαπάνης των
νοικοκυριών και της ζήτησης στην αγορά. Όλες οι επιχειρηματικές δραστηριότητες της
χώρας και όλοι οι κλάδοι της βιομηχανίας παρουσίασαν κάμψη, επομένως πολλές
επιχειρήσεις τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα στράφηκαν προς την καινοτομία
προκειμένου να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητά τους, να αυξήσουν την
αποδοτικότητα και την ανταγωνιστικότητά τους με στόχο πάντα την αύξηση της
κερδοφορίας. Μελέτη της Deutsche Bank, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Goethe
της Φρανκφούρτης το 2012, έδειξε ότι η καινοτομία μπορεί να αποτελέσει τη βάση για
σταδιακή οικονομική ανάπτυξη στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες. Η μελέτη
λαμβάνει ως βάση, ότι η καινοτομία, η υψηλή τεχνολογία, η έρευνα και η εκπαίδευση,
αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες για την αύξηση της παραγωγικότητας, της
ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας μιας οικονομίας. Δεδομένου λοιπόν των
παραπάνω στοιχείων, η επιλογή του θέματος έγινε προκειμένου να υπάρξει τόσο ένα
έγγραφο που να ενημερώνει τις επιχειρήσεις για διάφορα εργαλεία διοίκησης τα οποία
πιθανόν να είναι άγνωστα στην ελληνική πραγματικότητα και τα οποία μπορούν να τις
βοηθήσουν στην πορεία τους, τόσο στην δημιουργία νέων καινοτόμων προϊόντων όσο
και στην εφαρμογή νέων καινοτόμων διαδικασιών. Επίσης, το αποτέλεσμα της έρευνας
θα δείξει το κατά πόσο οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι ενημερωμένες για την
καινοτομία, θέλουν την καινοτομία στα πλαίσια λειτουργίας τους, πιστεύουν ότι θα τους
οδηγήσει στην κερδοφορία. Συμπεράσματα, τα οποία πιστεύω ότι είναι αρκετά
σημαντικά να υπάρχουν κάπου καταγεγραμμένα. Επιπλέον, με την εκπόνηση της
διπλωματικής αυτής μου δίνεται η ευκαιρία για μελέτη των εργαλείων διοίκησης. Τα
εργαλεία αυτά αποτελούν ένα μεγάλο κομμάτι της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας, η
οποία είναι και το βασικό αντικείμενο σπουδών στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα το οποίο
ολοκληρώνω και πιθανόν να αποτελέσουν για μένα ένα μεγάλο όπλο στην βελτίωση της
αποδοτικότητάς μου ως εργαζόμενη σε οποιοδήποτε εταιρεία.