Συγκρούσεις, ικανοποίηση και απόδοση του νοσηλευτικού προσωπικού : μελέτη περίπτωσης σε ιδιωτική κλινική των Αθηνών
Conflicts, job satisfaction and job performance of nursing staff : a case study of an Athens’ private clinic
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
ΝοσηλευτέςΛέξεις κλειδιά
Νοσηλευτικό προσωπικό ; Συγκρούσεις ; Εργασιακή ικανοποίηση ; Απόδοση εργαζομένων ; Παρακίνηση εργαζομένων ; Conflict ; Job satisfaction ; Employee performance ; Job performance ; Employee motivation ; Job motivationΠερίληψη
Η παρούσα ερευνητική εργασία έχει σκοπό να μελετήσει τις έννοιες των συγκρούσεων, της εργασιακής ικανοποίησης και της απόδοσης των εργαζομένων. Επίσης, σκοπεύει στη διερεύνηση του βαθμού εμπλοκής σε συγκρούσεις, των αιτιών και των επιπτώσεων που αυτές έχουν, καθώς και τις τεχνικές αντιμετώπισής τους από το νοσηλευτικό προσωπικό μιας ιδιωτικής κλινικής, της Βιοκλινικής Αθηνών. Επιπλέον, σκοπεύει να διερευνήσει το βαθμό εργασιακής ικανοποίησης και τους τομείς της εργασίας που προσφέρουν μεγαλύτερη ικανοποίηση. Τέλος, για όλες τις παραπάνω παραμέτρους, θα ελεγχθεί η συσχέτισή τους με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά του νοσηλευτικού προσωπικού.
Με βάση το θετικισμό και την παραγωγική προσέγγιση, επιλέχθηκε η εκπόνηση συμπερασματικής έρευνας, μελέτης περίπτωσης, για την οποία χρησιμοποιήθηκε η ποσοτική μέθοδος. Η έρευνα διεξήχθη μέσω ερωτηματολογίων που διανεμηθήκαν, σε έντυπη μορφή, στο νοσηλευτικό προσωπικό της Βιοκλινικής Αθηνών. Ο δειγματικός πληθυσμός της έρευνας ταυτίζεται με τον πραγματικό, αφού το ερωτηματολόγιο διανεμήθηκε σε όλο το νοσηλευτικό προσωπικό της κλινικής. Το ερωτηματολόγιο που χρησιμοποιήθηκε δημιουργήθηκε από την ερευνήτρια, βασίστηκε στη διεθνή βιβλιογραφία και ο συντελεστής αξιοπιστίας του ήταν Cronbach’s a=0,797. Συνολικά διανεμήθηκαν 110 ερωτηματολόγια, από τα οποία επεστράφησαν συμπληρωμένα 97, τα οποία στο σύνολό τους κρίθηκαν έγκυρα και αξιοποιήσιμα και η επεξεργασία έγινε μέσω του στατιστικού πακέτου IBM SPSS Statistics 20.
Από τα αποτελέσματα της έρευνας προκύπτει ότι το σύνολο σχεδόν του νοσηλευτικού προσωπικού έχει εμπλακεί σε συγκρούσεις, οι οποίες συνήθως έχουν τη μορφή φραστικών επιθέσεων και εκτυλίσσονται μεταξύ των νοσηλευτών. Οι κυριότερες αιτίες συγκρούσεων είναι η προσωπικότητα του ατόμου, το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης και οι μη ικανοποιητικές αποδοχές για τις παρεχόμενες υπηρεσίες, ενώ οι
σημαντικότερες επιπτώσεις των συγκρούσεων είναι η σπατάλη ενέργειας, η κακή επικοινωνία μεταξύ των ατόμων-ομάδων και η πόλωση μεταξύ των ατόμων-ομάδων. Οι τεχνικές που χρησιμοποιεί το νοσηλευτικό προσωπικό για να αντιμετωπίσει τις συγκρούσεις είναι κυρίως ο συμβιβασμός και η υποχώρηση και κατά δεύτερο λόγο η συνεργασία. Τα δημογραφικά χαρακτηριστικά με κανένα τρόπο δεν επηρεάζουν το βαθμό εμπλοκής των νοσηλευτών σε συγκρούσεις, αλλά σχετίζονται με τις αιτίες, τις επιπτώσεις και τις τεχνικές αντιμετώπισής τους.
Η εργασιακή ικανοποίηση κυμαίνεται σε αρκετά υψηλά επίπεδα μεταξύ των νοσηλευτών και αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι θεωρούν την εργασία τους πολύ ενδιαφέρουσα, δεν την επηρεάζουν οι οικογενειακές τους υποχρεώσεις και νιώθουν επιτυχημένοι σ’ αυτό που κάνουν. Οι τομείς της εργασίας οι οποίοι προσφέρουν μεγάλη εργασιακή ικανοποίηση είναι κυρίως οι σχέσεις με τους ασθενείς, η ίαση των ασθενών και γενικότερα οι σχέσεις με τους συναδέλφους, ενώ τα δημογραφικά χαρακτηριστικά σχετίζονται τόσο με αυτούς τους τομείς όσο και με το βαθμό εργασιακής ικανοποίησης του νοσηλευτικού προσωπικού.
Το ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί σήμερα το πολυτιμότερο κεφάλαιο για τους οργανισμούς και ιδιαίτερα το δυναμικό που διαθέτει υψηλό βαθμό εργασιακής ικανοποίησης δεν εμπλέκεται σε μη λειτουργικές συγκρούσεις και κατά συνέπεια είναι πιο αποδοτικό. Είναι αυτοί οι εργαζόμενοι, οι οποίοι μέσα από τη βελτίωση της δικής τους απόδοσης, συντελούν στη βελτίωση της απόδοσης του οργανισμού. Ο υψηλός βαθμός, λοιπόν, της εργασιακής ικανοποίησης και των εποικοδομητικών αποτελούν επιθυμητό χαρακτηριστικό των εργαζομένων. Είναι λοιπόν προς το συμφέρον του οργανισμού να ασκεί εκείνες τι πολιτικές, ώστε να έχει στις τάξεις του εργαζόμενους με υψηλά επίπεδα εργασιακής ικανοποίησης, που συμμετέχουν σε λειτουργικές συγκρούσεις, αφού, όπως προαναφέρθηκε, βελτιώνουν τόσο την απόδοση των ίδιων των εργαζομένων όσο και του οργανισμού συνολικότερα.