Διαστάσεις επιχειρημστικής ηθικής και εταιρικής διακυβέρνησης στην ελληνική πραγματικότητα
Master Thesis
Συγγραφέας
Καλλιοντζάκη, Δήμητρα Μ. Ν.
Ημερομηνία
2015-10Επιβλέπων
Θανόπουλος, ΙωάννηςΠροβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Εταιρική κοινωνική ευθύνη ; Επιχειρηματική ηθικήΛέξεις κλειδιά
Εταιρική διακυβέρνηση ; Συμμέτοχοι ; Ηθική ; Κώδικας επιχειρηματικής ηθικής ; Κώδικας εταιρικής διακυβέρνησης ; Κουλτούρα ; Ηγεσία ; Motor Oil HellasΠερίληψη
Οι έννοιες της επιχειρηματικής ηθικής και της εταιρικής διακυβέρνησης είναι ιδιαίτερα σημαντικές για τις σύγχρονες επιχειρήσεις καθώς σχετίζονται άμεσα με τη διασφάλιση της βιωσιμότητας τους. Στην σημερινή εποχή μάλιστα, στον απόηχο της οικονομικής κρίσης αλλά των πολλών σκανδάλων, ο ρόλος των επιχειρήσεων έχει γίνει ζωτικής σημασίας για την προαγωγή της οικονομίας αλλά και της κοινωνίας και σε αυτό το πλαίσιο επιβάλλεται να μελετάται η ηθική και η φιλοσοφία τους.
Στόχος της παρούσας εργασίας είναι η ανάλυση και η ανάδειξη της σημαντικότητας των παραπάνω εννοιών για τις επιχειρήσεις όπως τις ξέρουμε σήμερα, καθώς δεν πρέπει να λησμονιέται ότι η σημερινή μορφή τους είναι προϊόν των τελευταίων πενήντα χρόνων και φυσικά συνεχώς μεταβάλλεται, οπότε στη γνωστική αυτή περιοχή υπάρχουν πολλά πράγματα ακόμα να ανακαλυφθούν. Ως εκ τούτου αναφέρονται ποιες είναι οι τάσεις παγκοσμίως αλλά στα πλαίσια της εργασίας, το ενδιαφέρον εστιάζεται στην ελληνική πραγματικότητα περιγράφοντας ποια είναι η υφιστάμενη κατάσταση την Ελλάδα, τι εμπόδια έχει να αντιμετωπίσει αλλά και τι ενέργειες γίνονται για τη βελτίωση της κατάστασης. Επιπλέον, παρουσιάζεται το παράδειγμα μιας από τις μεγαλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις, της Motor Oil Hellas. Πρόκειται για μια εταιρία με παρουσία πάνω από 40 χρόνια που αποτελεί έναν από τους κύριους στυλοβάτες της ελληνικής οικονομίας και έχει ενδιαφέρον να μελετηθεί πως προσεγγίζει τα θέματα της εταιρικής διακυβέρνησης και της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.
Τα συμπεράσματα που προκύπτουν είναι ότι για την οικοδόμηση υγιών επιχειρήσεων είναι απαραίτητη η προαγωγή της εταιρικής υπευθυνότητας στην πράξη διαμέσου της προώθησης και της διάχυσης των αρχών επιχειρηματικής ηθικής, εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και εταιρικής διακυβέρνησης. Σε αυτή την κατεύθυνση μπορούν να συμβάλλουν καταλυτικά οι ηγέτες, οι οποίοι με αυτογνωσία και δημιουργικότητα μπορούν να γίνουν κοινωνοί ενός νέου τρόπου διοίκησης που να χαρακτηρίζεται από διαφάνεια, ευελιξία και κοινωνική υπευθυνότητα. Ειδικότερα στην Ελλάδα όπου η προσαρμογή στα νέα δεδομένα της επιχειρηματικής ηθικής είναι αργή, η ανάγκη για τέτοιους ηγέτες είναι ακόμα εντονότερη. Ευοίωνο όμως είναι το γεγονός πως στον ελλαδικό χώρο υπάρχουν και επιχειρήσεις όπως η Motor Oil Hellas, η οποία αντιλαμβάνεται τον κοινωνικό της ρόλο και λειτουργεί με σεβασμό στον άνθρωπο, το περιβάλλον και την κοινωνία. Φυσικά πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και έτσι αναφέρονται κάποιες ενέργειες στις οποίες μπορεί να προβεί η εταιρία για να έχει ακόμα πιο επιτυχημένη πορεία.